Anmälan gäller fem tillfällen: 30 augusti, 6, 13 och 27 september, 4 oktober
Tillfälle 1 – 30/8
Introduktion till grundläggande programmering och datalogiskt tänkande. Programmering och bibliotekets demokratiska uppdrag. Vad har spel, programmering och berättelser gemensamt?
Tillfälle 2 – 6/9
Introduktion till blockprogrammering i Scratch och vi skapar vårt första spel tillsammans.
Tillfälle 3 – 13/9
Från idé till att skapa en färdig digital berättelse i Scratch. Här testar vi idéövningar och visar hur barnen kan skapa storyboards och egna berättelser utifrån Scratchuppgifter på Kodboken.
Tillfälle 4 – 27/9
Error, error – men sprajten rör sig ju inte!?! Att handleda barn och unga i programmering. Metoder till felsökning och problemlösning.
Tillfälle 5 – 4/10
Hur tar jag detta vidare? Diskussion och tips på hur ni kan skapa egna aktiviteter (engångstillfällen, lovkurser, kodklubbar m.m.) kring programmering och berättande inom ramen för er verksamhet på biblioteket. Planering av gemensam aktivitet för barn och unga.