Programmera en flygande val
Lär dig koda ett spel med flygande narval. Här i vår version ska valen äta så många munkar som möjligt - varje munk ger poäng! Du kommer att lära dig att använda variabler och slumptal för att få spelet att fungera.
Var med och skapa roliga spel i blockprogrammeringsverktyget Scratch! I varje sändning kommer vi prata om olika kodblock där du bland annat kommer få lära dig att använda dig utav loopar, poängsystem och rörelseblock.
Vad: Digitalt tillfälle på cirka 30 minuter som ger barn kunskaper i grunderna att koda i programmeringsverktyget Scratch.
För vem: Barn mellan 9–12 år.
Aktiviteten går att utföra på olika sätt
skola
fritids
bibliotek
barngrupper utanför skolverksamhet
barn som vill koda hemma på egen hand
Kursen är utformad för att kunna användas både i helklasser tillsammans med lärare, mindre grupper på fritids eller för barn som vill koda själva.
Hur: Kodklubben kommer tillsammans med deltagarna koda spelet tillsammans och finns med live i chatten för att svara på frågor och hjälpa er vidare i sändningen när det behövs.
Var: Digitalt på kodboken.se. Länk skickas ut vid anmälan.
Kostnad: Gratis!
Utrustning: Du behöver ha tillgång till en dator eller iPad med tangentbord.