Koda i skolan, elever som lär sig programmering i ett klassrum

Gratis resurser och övningar för att lära elever programmering


Vi har allt du behöver för att komma igång med programmering i undervisningen. Delta i föreläsningar för pedagoger, Kodkalas för skolklasser eller boka klassrumsbesök genom Möt en kodare.

Du kan också utforska Kodboken, vår pedagogiska plattform fylld med spännande övningar, elevmaterial och lärarhandledningar.

Möt en kodare


Med Möt en kodare kan klassen få ett digitalt klassrumsbesök av en av våra volontärer. Eleverna får träffa personer som använder kod och teknik för att förverkliga idéer och lösa problem, från robotar till AI-utveckling och musikplattformer. Genom dessa möten får eleverna en inblick i vad det innebär att arbeta med programmering och en chans att ställa frågor om hur kod bygger vårt samhälle.

 Så går det till

  • Vi förmedlar kontakt och du bokar tid.

  • Vid bokning skickar vi lärarhandledning och elevmaterial.

  • Använd materialet för att förbereda klassens frågor.

  • Skolbesöket tar 30 minuter.

Skolutmaning i cybersäkerhet

Knäck koden - Stoppa hackaren

Cybersäkerhet i skolan

Vi vill att varje elev ska lämna skolan med en stark förståelse för cybersäkerhet och de färdigheter som behövs för att navigera säkert i den digitala världen. Därför erbjuder vi pedagogiskt material och utmaningar vi för att öka kunskapen och intresset för dessa ämnen. Tillsammans med skolorna hoppas vi skapa en generation av medvetna och ansvarsfulla digitala medborgare.

Skolutmaning för årskurs 4-6

En av satsningarna är skolutmaningen Knäck Koden – Stoppa hackaren, där eleverna lär sig om cybersäkerhet och löser chiffer för att stoppa en hacker.

Koda i skolan med Kodboken.se

Kodboken är en resurs för lärare och fritidspedagoger som vill integrera programmering och digitalt skapande i undervisningen. Här hittar du kostnadsfritt material som elevmaterial, lärarhandledningar och projekt kopplade till skolans läroplan, perfekt för att inspirera och engagera elever i grundskolan.

Programmera i skolan med hjälp av Kodboken

 

Kodboken är en resurs för lärare och fritidspedagoger som vill integrera programmering och digitalt skapande i undervisningen. Här hittar du kostnadsfritt material som elevövningar, lärarhandledningar och projekt kopplade till skolans läroplan, perfekt för att inspirera och engagera elever i grundskolan.

I Kodboken hittar du pedagogiskt material för lärare och fritidspersonal som vill komma i gång och arbeta kreativt med kod i skolan. Där finns koduppdrag och läromaterial med roliga utmaningar kopplade till skolämnen såsom matematik, teknik, svenska, samhällskunskap och musik.

Den största delen av materialet är anpassat till läroplanen för årskurs 3-6 och vi använder oftast blockprogrammeringsverktyget Scratch, men du hittar även några uppdrag som passar för Minecraft Education.

Kodaktiviteter för lärare och andra inom skola och fritidsverksamhet

Genom materialet i Kodboken får du stöd för hur ni kan koda själva i klassrummet. Fördelen är att ni när som helst kan sätta igång med det digitala skapandet. Ibland kan det dock kännas svårt att komma igång.

Håll utkik i kalendariet efter skolaktiviteter och när vi erbjuder stöd i form av workshops, webbinarier och seminarier för lärare och fritidspersonal. Eller anmäl dig till vårt nyhetsbrev för dig inom skolan, så håller vi dig uppdaterad.

Vad finns på Kodboken?

  • Programmera med barn

    Programmera med barn

    Kodbokens har en hel avdelning för dig som är lärare, fritidspersonal eller annan vuxen som på ett pedagogiskt sätt vill introducera programmering till barn.

  • Koduppdrag

    Koduppdrag är våra större uppgifter inom programmering och som kräver mer än en lektion. Materialet inkluderar kodövningar, lärarhandledning och elevmaterial.

  • Digitala övningar

    Här hittar ni både stora och små kodövningar på olika nivåer. Är du helt ny på programmering? Då tipsar vi om att börja med övningen Bug Race.

  • Analoga övningar

    Skärmfria utmaningar som på ett lekfullt och klurigt vis övar dig i datalogiskt tänkande. Det handlar om att undersöka och försöka lösa problem på samma sätt som en dator.

Kodkalas för mellanstadieklasser

På kodkalas får skolklasser i årskurs 4-6 utforska programmering i inspirerande miljö med festlig stämning.

Medföljande lärare behöver inga förkunskaper, vi hjälper er med allt ni behöver! På plats finns yrkesverksamma programmerare som hjälper till med kodningen, och vi bjuder självklart på kalasfika.

Eleverna får bland annat: 

  • Designa och utveckla ett eget spel. Först designa och planera på papper för att sedan koda i scratch. 

  • Utveckla kompetenser inom lösningsorientering, datalogiskt tänkande och samarbete. 

  • Uppleva en inspirerande miljö och festlig stämning. 

  • Möta och inspireras av personer som arbetar inom tech.

Kika in på tidigare kodkalas

Vill ni delta? Håll utkik efter nya datum i kalendarium och nyhetsbrev eller gör en intresseanmälan.

Letar du efter aktiviteter för lärare?

Vi erbjuder webbinarier, seminarier och workshops för lärare och fritidspersonal som vill lära barn att programmera. Håll koll på kalendariet eller anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att inte missa några nyheter.