“Bibliotek är bäst”
Under fem tillfällen går bibliotekarier i Gävleborg en workshop som leds av Kodcentrums Moa Johansson, som själv har arbetat i biblioteksvärlden under flera år. Workshoppen har som mål att bibliotekarierna ska känna sig trygga med att hålla i egna kodaktiviteter för barn.
Det tredje tillfället har precis avslutats och Moa är mycket nöjd. Dagen ifråga fokuserade hon och deltagarna på kreativitet, hur de ska få igång barnens kreativitet och lyckas få med sig den in i Scratch.
Röda tråden resulterar i monster som kastar hjärtan på kanin
Moa inledde dagens workshop med att säga att hon inte riktigt visste var de skulle hamna och vad de skulle göra, och att det var hela poängen. De använde sig av uppgiften “Röda tråden” som går ut på att alla får hitta på en del av projektet som de sedan bygger tillsammans. En svarar på frågan vilken karaktär som ska vara med, en svarar på vilken plats som det hela utspelar sig på, en tredje svarar på vad målet är och så vidare. Det gör att prestationen försvinner och fokus ligger på kreativitet och det lustfyllda i att skapa något, istället för att det som skapas ska vara så himla bra.
Resultatet? Ja det blev ett spel med ett monster med röda boxningshandskar som kastar hjärtan runt omkring sig. Träffar ett hjärta kaninen som skuttar omkring i spelet så drabbas kaninen av läslust och sätter sig på boken och läser. Kreativt minst sagt, enligt vår ringa mening. Och det är inte utan att man kan ana att det är skapat av en grupp bibliotekarier och biblioteksutvecklare.
Workshop med fem tillfällen
Workshopserien som Kodcentrum har tagit fram är speciellt utformad för bibliotek och bibliotekarier. Första tillfället handlar om att närma sig programmering och koppla det till bibliotekens uppdrag. Det är mycket reflektion och teori under detta första introducerande tillfälle.
Därefter blir det mer praktiskt under tillfälle två, där målet är att bekanta sig med Scratch och koda vårt populära spel Bug Race. Bug Race har tydliga instruktioner och deltagarnas uppgift är att följa dessa och få en förståelse för hur blockprogrammering är uppbyggt och vilka möjligheter som finns i verktyget.
Tillfälle tre har som sagt fokus på kreativiteten och att gå utanför de fördefinierade uppgifterna som finns.
Fjärde tillfället handlar om felsökning och problemlösning. Hur ska man göra när man stöter på problem i programmeringen? Och hur hanterar man situationer när tio barn fastnar samtidigt och inte kommer vidare? Under detta tillfälle kommer deltagarna att få träffa några av Kodcentrums volontärer som delar med sig av erfarenheter av felsökning, både från sitt yrke som utvecklare och i egenskap av volontär under kodaktiviteter. Dessutom kommer en praktisk utmaning.
Det femte och avslutande tillfället fokuserar på att sänka trösklarna för att själv hålla i kodaktiviteter. Kodcentrum delar med sig av tips och tidigare erfarenheter av hur man lyckas med en kodaktivitet. Vi pratar också mycket om hur samverkan kan göra det lättare, vill man inte göra det helt själv så finns alternativet att ta in volontärer som hjälper till.
Målet är att fler ska våga
– En viktig del i att komma igång är att inte göra det för stort, det behöver inte vara tjugo barn vid första tillfället, det kanske räcker alldeles utmärkt med tre, tipsar Moa om.
Kodcentrums mål med aktiviteterna för bibliotek är som alltid att fler ska våga testa programmering, barn som vuxna. Vågar de vuxna kasta sig in kommer de i sin tur att öppna dörrar för barnen. Och Moa, om än lite partisk, konstaterar att:
– Bibliotek är bäst! Det känns så viktigt att jobba med bibliotek och bibliotekarier. De vill så mycket och kan så mycket mer än de tror, de behöver bara lite hejarop, säger Moa som gärna är den som hejar på.
Kan detta vara något för ditt bibliotek eller din region? Hör av dig till Kodcentrum via hej@kodcenturm.se så hör vi av oss och hjälper er komma igång med programmering.