Gyllene hacket
Igår bjöd Utbildningsförvaltningen i Stockholm stad in 120 lärare till ett lärarhack i Gyllene salen i Stadshuset. Målet var att väcka deras intresse för programmering och stärka deras självförtroende. Kodcentrum var självklart på plats för att inspirera till hur kod kan användas i klassrummet med hjälp av Rymdkoden.
Det var en mäktig känsla att kliva in i Stadshusets Gyllene sal där förberedelserna pågick för fullt inför Gyllene hacket – ett lärarhack där 120 lärare i Stockholms stad deltog för att inspireras att använda programmering och digitalt skapande i sin undervisning.
Hacket var uppdelat i tre olika spår där lärarna själva fått välja inriktning för att ge en så relevant koppling till deras utbildningssituation som möjligt. Kodcentrums spår fokuserade på det nysläppta skolmaterialet ”Leia och björndjuren knäcker Rymdkoden”, som ger lärarna en möjlighet att arbeta ämnesintegrerat med matematik, teknik och NO.
Vi delade upp vårt spår i två workshops, en där fick lärarna prova på att programmera i Scratch och en där de fick prova på datorfria övningar i problemlösning. Som stöd på plats hade vi ett helt gäng engagerade volontärer samt representanter från Rymdstyrelsen och Mattecentrum.
- Det här var en fantastisk möjlighet för Kodcentrum att nå ut till lärare i Stockholm och ge dem ett helt upplägg som de kan jobba igenom under flera lektioner i olika ämnen. Vårt mål och förhoppning var att det vi bjöd på var så pass konkret att lärarna känner att de kan introducera det med en gång i klassrummen, säger Disa Jernudd, generalsekreterare Kodcentrum.
Rummet sprudlade av energi hela kvällen. Det var imponerade att, lärarna som deltog på hacket efter arbetstid, gjorde det med en sådan entusiasm. Under hela hacket tog sig lärarna an nya utmaningar och kastade sig ut på främmande mark för att lösa kluriga problem.
En av de saker som vi på Kodcentrum tycker är viktigt när man lär sig att programmera är att det är ok att misslyckas – något vi har upptäckt är läskigare för vuxna än för barn. Det märktes tydligt under en av våra lekar, Robotkompis, där barn oftast bara kör på. Bland lärarna förekom det mycket mer tanke bakom lösningarna.
- Är det här man får leka? Det gillar vi! frågar Madeleine Björn, lärare på Örbyskolan, när hon kommer fram till Robotkompisleken.
Disa Jernudd, som ledde aktiviteten svarade skrattande.
- Ja här ska ni få leka, men var snälla och gå inte in i väggen.
- Vet du att jag har fått en utmaning av mina elever att jag ska lära mig att flossa tills på fredag! berättar Evalott Eriksson, Hammarbyskolan Norra.
- Ja men det är lugnt, det fixar vi! Det finns en lek för det också på kodboken, svarar Disa.
Madeleine och Evalott har inga problem med trial and error, de kör på direkt och styr varandra över banan med hjälp av kommandokorten. Evalott skuttar triumferande i mål när det sista komandokortet läggs fram och Madeleine säger.
- Ja ja, det blev kanske ett steg för mycket kvar på kortet där i slutet, men vi tog oss ju runt i alla fall.
- Nej men det går ju inte, utbrister Disa, nu har du ju skickat ut din robot i rymden!
Så får de börja om från början och testa sig fram igen. Denna gång får de hjälpas åt att klura och tillsammans styra Disa som robot över banan.
- Yes, där satt den! utbrister de i kör när de har lyckats styra roboten över mållinjen.
Det är precis det här vi vill förmedla, det är okej att misslyckas, det är okej att testa sig fram och oftast finns det fler än en lösning på problemet.
För att inte utmana den fantastiska akustiken i Gyllene salen leddes den digitala delen av workshoppen via mikrofon och headset av vår pedagog Lisa Söderlund.
- Det var jättelyckat och en väldigt smart lösning, som även lärarna önskade att de kunde ta med sig in in klassrummet eftersom det gav arbetsro och bättre koncentration i en annars ganska stimmig miljö. Det blev visserligen inte lika mycket interaktion för mig som presentatör men där hade vi våra fantastiska volontärer som gick runt och hjälpte lärarna om de fastnade vid något moment, säger Lisa Söderlund, ansvarig pedagog och verksamhetschef på Kodcentrum.
Av ren nyfikenhet frågade jag en grupp lärare hur de upplevde att det var att följa en guidad workshop via headset.
- Ja men det fungerade ju hur bra som helst, svarade en.
- Det här med headset är något som vi borde ha i klassrummet, för koncentrationens skull, man går liksom in i en annan värld, svarade en annan.
- Om man saknar tekniken för att göra den här typen av lärarledd undervisning i klassrummet kan man istället låta elever titta på tutorials. På kodboken.se finns det Scratch-tutorials som man kan använda sig av för att skapa spelet Bug Race, tipsar Lisa Söderlund.
Vi vill rikta ett stort tack till alla lärare som deltog i hacket och inte minst till arrangörerna bakom Gyllenehacket, avdelningen för Utveckling och Samordning, Grundskoleavdelningen och Medioteket på Stockholms Stad. Vi vill även tacka alla våra volontärer, Rymdstyrelsen, Mattecentrum och Microsoft för ett jättefint samarbete.