Hour of Code x 3
För fjärde året i rad har vi firat Hour of Code som pågick under vecka 49 genom att bjuda in till barnhack tillsammans med Microsoft. Det har blivit en efterlängtad tradition för oss att få fylla deras kontor med nyfikna kodande barn.
I år, när programmering har kommit in i grundskolans läroplan, valde vi att levla upp och arrangerade inte mindre än ett barnhack och två lärarhack, ett i Stockholm och ett i Göteborg!
Klass 6AB från Gullingeskolan i Spånga, anlände till Microsoft redan vid lunch för att vara med på barnhacket. Microsofts lobby fylldes med elever som både var imponerade av all teknik och sugna på att få sätta sig vid datorerna och sätta tänderna i Scratch.
”Jag har aldrig i mitt liv sett så avancerad teknologi förut.” Daud
”Datorerna vi använde var jättehäftiga! Alla som jobbade med oss var jättesnälla och man förstod verkligen vad de sa.” Rooz
Vi började med att få dem att känna sig varma i kläderna och visade hur man kan programmera ett spel med en munkätande val i Scratch. Så fort datalogiken började klarna fick kreativiteten flöda fritt. I barnens egna spel blev det både banan-ätande apor, fotbollsspelande drakar och häxor som skulle fly undan trollkarlar. Efter en rast med mumsig morotskaka var det dags för barnen att dela med sig av sina danskunskaper till lärarna på lärarhacket. Det blev många algoritmer kring både höft- och rumpskak när de fick rita algoritmen till sin egen Robot-Floss.
”Igår var vi på ett företag som heter Microsoft. Det bästa var att vi fick rita gubbar som rör sig på olika håll så att de vuxna som jobbade där skulle prova dansa.” Anisa
Det gick inte att ta miste på att kidsen tyckte att det var riktigt skoj att koda. Under ett samtal med klassföreståndaren Martina berättar hon att de ännu inte jobbar med programmering, men att de har börjat testa på olika analoga lekar för att få en grundförståelse för programmering.
- Jag har dragit mig för att programmera i klassrummet, det är inte riktigt min grej, men nu när jag förstår bakgrunden till varför man programmerar och hur det kommer se ut i framtiden känner jag mig säkrare. Jag blev inspirerad att lära mig mer så nu jag ska testa hemma under helgen så att vi kan börja jobba med Scratch på våra plattor, säger Martina.
En trappa upp fick lärare från olika skolor i Stockholmsområdet prova på att programmera en interaktiv berättelse utifrån barnvisan ”Imse vimse spindel”. Genom en variant på mobbprogrammering, där vi alla hjälptes åt att komma med förslag på lösningar för hur barnvisan skulle programmeras, genomförde vi en timme gemensamt kodande i Scratch. Några av lärarna testade att göra det i betaversionen av nya Scratch 3.0, som lanseras i januari och som även fungerar för surfplattor!
I fikapausen fick lärarna testa att flossa med hjälp av barnens algoritmer. Det var en salig blandning av dansstilar, några som mer liknade breakdance och andra som var snudd på omöjliga att genomföra. Men lärarna var överens om att de hade hjälp av sina mänskliga hjärnor, som kunde tolka och hitta på själva där det behövdes, till skillnad från en robot som behöver tydliga och exakta instruktioner.
Joke Palmkvist från Microsoft inspirerade med en presentation kring digital transformation och kompetensbrist – vad är det för samhälle och vilka arbetsmöjligheter är det som eleverna kommer att möta när de lämnar skolan?
I år var även den svenska ambassadören för Hour of Code, Marcus Nygren från Edvira, med och berättade om den internationella rörelse som innebär att över 100 000 0000 elever runt om i världen provar på en timmes kod. Han tipsade bland annat om att testa årets uppdrag ”Dance party” och i sociala medier tagga in #hourofcode och den artist som eleverna använder i sitt projekt – och kanske, kanske kommer då artisten att svara på inlägget!
Vi begav oss sedan till Göteborg och Sigma IT Consulting kontor på Lindholmen för att kicka igång lärarhack nr 2. Här drevs hacket av vår Göteborgs lokalkommitté och volontärer från lärarkodstugan.
De flesta av lärarna hade testat på att koda i Scratch på egen hand tidigare, trots det haglade frågorna in. Vi startade likt stockholmslärarna med att mobbprogrammera Imse vime spindel. Allt eftersom vi gick igenom uppgiften kom det en och annan aha-upplevelse.
- Men vadå så jag kan alltså lägga till en bakgrund från en bild och ladda upp en egen sprajt? Kan jag rita en sprajt själv också? Jag hade ingen aning om att man kunde göra så här, allt jag lärt mig bara de första 20 minuterna kommer underlätta min undervisning avsevärt, utbrister en lärare.
Vi övergick till analoga lekar där vi fokuserade på att lösa robotkompis. Lätt som en plätt tyckte några och började lägga ut kommandokorten i ordning på golvet. Men var det verkligen så enkelt som det såg ut? Nej, det saknades ju en sväng åt höger. Efter diskussioner fram och tillbaka i gruppen så bestämmer man sig för att börja om från början och testa sig fram och efter mycket klurande så hittade lärarna rätt och kunde styra kompisen runt banan.
Efter en välbehövlig fika var det Davids tur att inspirera till hur man kan arbeta kreativt med kod i klassrummet och hur tekniken påverkar samhället. David visade hur man kan skapa en fruktsynth med hjälp av frukter, Scratch och Makey Makey. Sedan fick lärarna själva testa på att hacka. Trots att tiden rann ut hade de flesta svårt att slita sig från skärmen, de ville till varje pris klara hackeruppgiften.
Vi avslutade veckan med alla fina citat från Gullingeskolan och avslutar därför med två som inte fick plats i texten.
”Det som var bra var att de var flera lärare så när man behövde hjälp kom de i lagom tid. Det bästa var att programmera ett spel. Det var roligt för att jag gillar teknik som i datorer. Miljön runt om mig var säkert dyrt och fin. Det fanns datorer och elektronik som säkert kostar en hög med pengar.” Karim
”När jag blir äldre ska jag arbeta i Microsoft för att det finns en kaffemaskin och för att göra nya spel och uppdateringar till datorn.” Hassan