Knäck Koden 2025

När tusentals elever tog sig an Sveriges klurigaste klassrumstävling

Det började som det alltid gör. En klassrumstystnad som bara finns precis innan något stort ska börja, en lärare som loggar in, och en grupp elever som lutar sig framåt som om datorerna eller iPadsen plötsligt blivit dörrar till äventyr.

Och det blev äventyr. I år deltog tusentals låg- och mellanstadieelever i Knäck Koden, Cyberarenas stora tävling i logik, problemlösning och nyfikenhet. Under flera veckor kämpade klasser över hela landet med utmaningar fyllda av krypton och webbutmaningar. Det var barnens egen lilla hjärngympa-festival.

Ett kval fyllt av energi

10 oktober på Digital Idag anordnade vi en kick off på Cybercampus i Stockholm för elever i Östermalmsskolan och Husbygårdsskolan. Vi hade en riktigt rolig och utmanande dag!

Kvalet pågick fram till 31 oktober och vi märkte snabbt hur starkt engagemanget var. Klassrum blev små kodlaboratorier. Lärarna berättade att vissa elever till och med bad om att få jobba vidare på rasterna och tilldelade varandra uppgifter för att lösa så många som möjligt i klassen. Andra elever som ibland tvekar inför logiska eller matematiska uppgifter blommade plötsligt ut när kluringar presenterades som äventyr istället för ”rätt eller fel”-uppgifter.

Kristina Bjerka och Allan Al-Salihi förklarar hur eleverna ska göra inspect för att lösa en utmaning

Finalfredagen

Den 7 november samlades de 41 toppklasserna digitalt i Zoom. Vi såg glada barn, ivriga händer och en värme som nästan gick genom skärmen. Allan, som skapat webbutmaningarna, öppnade finalen, peppade, presenterade och gjorde hela stunden lätt att kliva in i. Under finaltiden satt eleverna i sina klassrum, arbetade i lag och gav sig in i de sista utmaningarna.

Som i alla stora tävlingar blev det en och annan teknisk krok. En utmaning fick tas bort, några elever tappade tid i början på grund av inloggningsproblem, och scoreboarden visade fel ordning när flera klasser hade exakt samma poäng. Men precis som i alla bra berättelser var det inte problemen som definierade finalen, utan hur eleverna tog sig igenom dem: med tålamod, samarbete och ett leende.

En av eleverna i mellanstadiets vinnarklass visar riktiga hackningsfärdigheter!

Prisutdelningen

När finalen stängde tog Kodcenrums generalsekreterare över och höll ihop avslutningen. Harri Larsson, VD på Cparta, berättade varför cybersäkerhet och klurigt tänkande spelar roll i ett samhälle där digital kompetens blir allt viktigare. Caroline Karlsson, kommunikationschef på Tre, presenterade vinnarna och visade de stora checkarna som fick kameror att flyga upp i luften. Varje klass som ropades upp fick vinka hej, och skärmen fylldes av vinkningar och stolta leenden.

Årets vinnare

Mellanstadiet:

1:a pris – Hägerstensåsens skola 6C

2:a pris – Norrbyskolan 6

3:e pris – Hägerstensåsens skola 6B

Lågstadiet:

1:a pris – Simrislundsskolan 2A

2:a pris – Hagenskolan 2A

3:e pris –Helenelundsskolan 3B

Det här tog eleverna med sig

Det var tydligt att tävlingen inte bara handlade om att lösa uppgifter. Den handlade om att våga. Att tänka tillsammans. Att upptäcka logik som en superkraft. Flera lärare berättade att elever som sällan tar plats under andra lektioner blev starka röster i grupparbetet. Andra klasser hittade glädje i att diskutera strategier eller testa flera lösningsvägar innan de skickade in sina svar.

Och nu… Julkalendern!

Vi är inte klara. I december släpper vi Cyberarenans Julkalender 2025, med nya utmaningar för låg- och mellanstadiet. Svaren skickas in direkt i uppgiften och kan ändras fram till deadline. Vinnarna får ett tårtkalas i januari och en festlig superutmaning på plats. Förra årets vinnare i Umeå fick ett kodkalas på Tietoevrys kontor i förstapris.

Alla skolklasser i låg- och mellanstadiet oavsett tidigare erfarenhet är varmt välkomna att vara med. Det här är en chans att hålla engagemanget vid liv, träna logiskt tänkande under årets mysigaste månad och fortsätta bygga självförtroende hos Sveriges unga problemlösare.

Nästa
Nästa

Kick off för kvalet koden 2025