Kodkalas hos Ericsson när 40 elever från Husbyskolan kodade egna spel 

Det var en dag fylld med kreativitet och nyfikenhet när 40 peppade elever från Husbyskolan 5A och 5C deltog i ett Kodkalas på Ericssons huvudkontor i Stockholm.

Leo från Kodcentrum guidade eleverna genom dagens utmaning: att skapa ett spel komplett med poäng och livräknare. På plats fanns också yngre förebilder från SSIS-gymnasiet tillsammans med Ericssons studentambassadörer från Linköpings universitet.  

Ericsson hade flera volontärer på plats som vanligtvis arbetar med allt från finans och programmering till molnforskning och AI, lade allt fokus på att guida eleverna genom kodaktiviteten.  

Eleverna visade upp en otrolig skaparglädje, och som alltid med mellanstadieelever var det ingen brist på kreativitet. Inget spel var det andra likt, några elever kodade till exempel ett spel med farliga ekorrar som åt hundvalpar.  

Problemlösning och aha-upplevelser

Men att koda handlar inte bara om att vara kreativ – ibland stötte eleverna på utmaningar. Precis som riktiga programmerare fick de kämpa med att få script och variabler att fungera och rätta buggar. Eller som en elev uttryckte det när poängräkningen inte gick som planerat: ”Men åh, jag fattar inte…Eller jo…Äh! Det var ju LÄTT!”  

Det är i de där ögonblicken, när koden äntligen knäcks, som elevernas ansikten lyser upp i triumf. De får inte bara en aha-upplevelse, utan också en konkret erfarenhet av hur kreativt tänkande kan användas för att lösa problem och övervinna tekniska utmaningar med kod. Det är just dessa stunder som visar vad de är kapabla att skapa – och som ger en försmak av den potential som finns i programmeringens värld.  

Många glada skratt hördes under dagen, inte minst när det var dags för kalasfika. Halvvägs igenom kodandet tog vi en välförtjänt paus, där eleverna fick fylla på med energi med chokladbollar – inte bara en, utan två och en halv, vilket skapade förtjusning! Fikat blev också ett perfekt tillfälle för barnen att prata av sig och berätta för varandra om sina kodprojekt. 

Eleverna var också nyfikna på vad Ericsson gör som organisation och vad volontärerna jobbar med dagligen - framförallt om det är kul att arbeta där.

Volontärerna uttryckte att de gärna vill vara med vid fler tillfällen och att det kändes meningsfullt att bidra till att inspirera eleverna till digitalt skapande och programmering.  

Tack till Ericsson, som generöst öppnade dörrarna för framtidens digitala problemlösare.  

Föregående
Föregående

Kodkalas på Codic Consulting!

Nästa
Nästa

Unga lär yngre!