Lärarhack med massor av inspiration!

Igår hölls det på ett lärarhack fullpackat med inspiration och praktiska tips genom olika workshops från Expectrum, Kodcentrum och Finn Upp. Robotdalens Adam Hagman pratade om Teknik – framtidens hjälpmedel i vård och omsorg och Johan Moraeus bjöd på virtuell rundtur av ABB Robotics Experience Center.

Hur kan skolan ge barn och unga digital förmåga och självförtroende att bidra till innovativa lösningar på samhällsutmaningar? Hur kan du jobba med programmering i din teknikundervisning? Är du sugen på att komma igång, vill ha nya idéer till din undervisning eller törstar efter inspiration – då är det här eventet för dig, oavsett förkunskaper. Så stod det i inbjudan till det här lärarhacket som tagits fram i ett samarbete mellan Expectrum, Kodcentrum och Finn Upp. Även om det alltid är kul att få känna på tekniken, så blev detta online-format oss en möjlighet till att ha med deltagare från Härjedalen i norr till Malmö i syd.

För att lärare skulle få inspireras runt kunskap som passar specifikt för deras årskurser erbjöds tre parallella workshops där alla har en tävling kopplad till sig.  Expectrum visade åk F-3 hur dans och programmering hänger ihop, Kodcentrum tipsade åk 4-6 om att skapa robotar som hjälper oss med samhällsutmaningar och Finn Upp berättade hur åk 7-9 kan utveckla egna idéer i Sveriges största uppfinnartävling!

I Expectrums workshop visade Inger Sjölund Bengtsson lärarna hur kan programmering kännas i kroppen och hur ser det ut när vi överför det till en programmeringsmiljö. Som ett första moment fick deltagarna en algoritm att dansa loss till vilket framkallande glada ’hej’ och ökad energi. Det följdes sedan av en introduktion till visuell och enkel programmering i Scratch JR där deltagarna stolta visade upp sina hoppande, snurrande, springande sprajtar på slutet.

Lisa Söderlund ledde Kodcentrums workshop med volontärer från NTI-gymnasiet och inledde med att deltagarna fick lösa kluringen med att styra en robot i mål som en gemensam övning. Det följdes av en introduktion av blockprogrammerings i Scratch på temat Min robot – ett skolmaterial om robotar och AI framtaget tillsammans med ABB där elever får ett uppdrag för att skapa idéer, flödesscheman och prototyper till robotar i Scratch.

Finn upp startades redan på 70-talet och arrangerar Sveriges största uppfinnartävling för unga. Helena Thorén visade lärarna i sin workshop hur de kan jobba med sina elever för att de ska utveckla sina egna idéer till uppfinningar (riktiga) genom den pedagogiska metoden Uppfinnarresan.  

Mycket klurande, tänkande och diskuterande som ramades in av en inledande presentation av Adam Hagman från Robotdalen som visade teknikens utveckling med olika exempel som visualiserade hur långt vi kommit och hur det kan se ut i framtiden. Talande blomkrukor, gymnastiserande robotar och fantastiska hjälpmedel i vardagen var bara några saker vi fick se.

Som avslut bjöds vi in i ABB Robotics Center där Johan Moraeus tog deltagarna på en rundtur bland robotar och fick chatten att reagera med ’wow’ och frågor om det går att komma på besök. Verkligen ett toppen avslut på två inspirerande timmar som vi hoppas kommer att leda till att deltagarna nu testar sig fram i sina klassrum med sina elever och att det smittar av sig på flera.

Föregående
Föregående

Barn briljerar med uppfinningsrikedom i tävlingen Kodutmaningen

Nästa
Nästa

​Lärarhack inspirerar till att skapa med kod