Programmering för barn med särskilt stödbehov

Kodcentrum och Kulturskolan Stockholm höll 10-14 juni ett sommarkollo på Kulturskolan Globen på temat spelprogrammering och musik. Åtta härliga barn i åldern 10-14 år, alla med särskilda stödbehov, introducerades till programmering i Scratch och fick prova på att skapa labyrintspel. Det var ett härligt gäng barn som fokuserat kastade sig över uppgifterna med sprudlande kreativitet.

Sommarkollot föregicks av en workshop med introduktion till programmering för Kulturskolans pedagoger, där flertalet var musikpedagoger. Höjdpunkten var när de, med hjälp av Makey Makey, skapade ett stämningsfullt stycke musik på sitt nyskapade ”människo-piano. Sällan har Blinka lilla stjärna klingat så stämningsfullt från en grupp människor, där tonerna spelades fram vid beröring av varandra.

På kollot deltog tre av Kulturskolans pedagoger, bildpedagog Anna Johansson, konstpedagog Urban Granberg och musikpedagog Johan Löfgren, tillsammans med Jessica och Lisa från Kodcentrum och Kodcentrums volontärer Mikael Hailemichael och Johanna Hailemichael. Vi fick dessutom ett spännande besök av spelstudion Paradox Interactives spelprogrammerare Emelie Nordstrand Lindgren.

Första dagen utforskade vi programmeringens grunder och lekte Robotkompis tillsammans. Barnen klurade ut instruktioner och löste koden för att styra sin ”robot” runt en bana. Efter det fick deltagarna börja programmera sitt första spel – Bug Race. Det var spännande att se de olika spelen växa fram och roligt att testspela varandras. Några hade provat Scratch tidigare och sprang med uppgiften. För andra var det första gången – detta skapade en härlig dynamik i rummet. Dagen avslutades på topp och det var flera av barnen som knappt hade tid att gå hem.

Dag två inleddes med labyrintspel och speldynamik. Vi laborerade kring spelens berättelser och röda tråd och deltagarna fick uppgiften att ta fram idéer för sina egna spelberättelsers röda tråd. Vi jobbade även kring hjältar, karaktärer och spelmiljö. Barnen formgav sitt spels huvudkaraktär och Urban hjälpte till att scanna in handritade karaktärer och andra objekt som sedan lyftes in i Scratch. Det var härligt att se det egna skapandet ta form i spelen.

Dag tre jobbade vi vidare och hann även med en utelek i form av labyrintprogrammering. Banan ritade vi i storformat med gatukritor på parkeringen. Barnen styrde varandra genom labyrinten med kodinstruktioner. På eftermiddagen kom spelprogrammeraren Emelie Nordstrand Lindgren från Paradox interactive spelstudio på besök. Hon berättade om sitt arbete som spelprogrammerare och rollfördelningen inom spelskapande. Barnen ställde många kloka frågor och det var fint att få ta del av Paradox Interactives spel Stellaris. Sedan fick Emelie provspela barnens egna spel och hjälpa dem vidare i programmeringen. Det var en fin stund tillsammans och utvecklande för oss alla.

På kollots sista dag lades effektljud på spelen, där de som ville fick gå in i ljudstudion och skapa sitt eget ljud för inspelning tillsammans med Johan. Med hjälp av kretskortet Makey Makey och lite annat material skapade barnen sina egna spelkontroller. Det var häftigt att se hur intresset för spelen lyftes ännu en nivå, när Makey Makey kopplades in.

Kollot avslutades med en mini-vernissage, med popcorn och melon på menyn, där deltagarnas föräldrar kom. Vi visade vad barnen hade skapat i Scratch, utmanade föräldrarna i en Robotkompis-kluring och så fick de så klart provspela spelen. Deltagarna visade stolt upp sina projekt och det var idel glada miner från både deltagare, pedagoger och föräldrar.

Vi har haft en fantastiskt fin vecka tillsammans, vi har lärt oss mycket av varandra och tar med oss många nya erfarenheter. Stort tack till Kulturskolan Stockholm och alla engagerade som bidrog till att detta fina sommarkollo kunde genomföras!

Föregående
Föregående

Lärare som drivkraft för skolans digitalisering

Nästa
Nästa

Gäller det livslånga lärandet också för lärare?