Kalendarium
Sök aktiviteter utifrån ort.
Sök aktiviteter utifrån innehåll.
Sök aktiviteter utifrån nivå.

Möt en kodare - Senior Software Engineer
Boka ett onlinemöte med Thaciana på Spotify – inspirera dina elever!
Ge dina elever en unik inblick i arbetslivet genom att boka in ett 30 minuter långt digitalt möte med Thaciana som arbetar som Senior Software Engineer på Spotify. Under mötet berättar personen om sitt jobb, vägen dit och hur en vanlig arbetsdag kan se ut.
Som lärare ansvarar du för att tillsammans med klassen förbereda frågor i förväg, så att mötet blir engagerande och givande för alla. Det finns tid både för presentation och för elevernas frågor.
Detta är ett utmärkt tillfälle att koppla undervisningen till verkligheten och väcka intresse för framtida yrken inom IT som Spotify arbetar med.
Praktisk information:
Mötet sker online via länk
Thaciana pratar engelska
Mötet varar max 30 minuter
Du som lärare ansvarar för att leda mötet tillsammans med din klass

Möt en kodare - Engineering Manager
Boka ett onlinemöte med Mohammed på Spotify – inspirera dina elever!
Ge dina elever en unik inblick i arbetslivet genom att boka in ett 30 minuter långt digitalt möte med Mohammed som arbetar som Engineering Manager på Spotify. Under mötet berättar han om sitt jobb, vägen dit och hur en vanlig arbetsdag kan se ut.
Som lärare ansvarar du för att tillsammans med klassen förbereda frågor i förväg, så att mötet blir engagerande och givande för alla. Det finns tid både för presentation och för elevernas frågor.
Detta är ett utmärkt tillfälle att koppla undervisningen till verkligheten och väcka intresse för framtida yrken inom IT som Spotify arbetar med.
Praktisk information:
Mötet sker online via länk
Mohammed pratar engelska
Mötet varar max 30 minuter
Du som lärare ansvarar för att leda mötet tillsammans med din klass

Möt en kodare - Senior Software Engineer
Boka ett onlinemöte med Marat på Spotify – inspirera dina elever!
Ge dina elever en unik inblick i arbetslivet genom att boka in ett 30 minuter långt digitalt möte med Marat som arbetar som Senior Software Engineer på Spotify. Under mötet berättar Marat om sitt jobb, vägen dit och hur en vanlig arbetsdag kan se ut.
Som lärare ansvarar du för att tillsammans med klassen förbereda frågor i förväg, så att mötet blir engagerande och givande för alla. Det finns tid både för presentation och för elevernas frågor.
Detta är ett utmärkt tillfälle att koppla undervisningen till verkligheten och väcka intresse för framtida yrken inom IT som Spotify arbetar med.
Praktisk information:
Mötet sker online via länk
Marat pratar engelska
Mötet varar max 30 minuter
Du som lärare ansvarar för att leda mötet tillsammans med din klass

Möt en kodare - Data Scientist
Boka ett onlinemöte med Daniel på Spotify – inspirera dina elever!
Ge dina elever en unik inblick i arbetslivet genom att boka in ett 30 minuter långt digitalt möte med Daniel som arbetar som Data Scientist på Spotify. Under mötet berättar han om sitt jobb, vägen dit och hur en vanlig arbetsdag kan se ut.
Som lärare ansvarar du för att tillsammans med klassen förbereda frågor i förväg, så att mötet blir engagerande och givande för alla. Det finns tid både för presentation och för elevernas frågor.
Detta är ett utmärkt tillfälle att koppla undervisningen till verkligheten och väcka intresse för framtida yrken inom IT som Spotify arbetar med.
Praktisk information:
Mötet sker online via länk
Daniel pratar svenska
Mötet varar max 30 minuter
Du som lärare ansvarar för att leda mötet tillsammans med din klass

Minecraft Generation AI
Minecraft: Hour of Code – Generation AI
Hur fungerar AI – egentligen? I detta lektionstillfälle får eleverna arbeta i Minecraft Education med uppdraget Hour of Code: Generation AI. De programmerar sig genom en berättelsedriven spelvärld och lär sig om AI:s möjligheter och utmaningar.
Under passet får eleverna träna på blockprogrammering, logiskt tänkande och beslutsfattande. Allt sker i en miljö de känner igen – och älskar.
Handledare från Kodcentrum leder lektionen.
Förberedelser:
Eleverna behöver tillgång till Minecraft Education (på dator eller iPad).

Chattbot
Skapa en chattbot i Scratch – Hack online
Ge dina elever en introduktion till artificiell intelligens genom att skapa en egen chattbot i Scratch!
Under denna timme får eleverna lära sig grunderna i programmering och AI på ett enkelt och kreativt sätt. De programmerar en chattbot som känner igen nyckelord och svarar med hjälp av villkorssatser.
Handledare från Kodcentrum leder passet och stöttar både dig och eleverna hela vägen.
Förberedelser:
Tillgång till dator eller iPad med internetuppkoppling. Inga andra förberedelser krävs.

Tietoevry Göteborg
Ta med din klass till Tietoevrys kontor och koda!
Vad: Koda ett kalasspel i Scratch
För vem: mellanstadieklasser i Göteborg
Var: Kämpegatan 2, Göteborg
När: 22 maj 2025
Tid: 09:00-11:00
Kostnad: Kodcentrums aktiviteter för skolklasser är alltid gratis.
Utrustning: Kom som du är. All utrustning finns på plats.
Frågor: Kontakta info@kodcentrum.se

Codic Consulting
Ta med din klass till Codic Consultings kontor och koda!
Vad: Koda ett kalasspel i Scratch
För vem: mellanstadieklasser i Göteborg
Var: Codic Consulting Kronhusgatan 2B
När: 21 maj 2025
Tid: 09:00-11:00
Kostnad: Kodcentrums aktiviteter för skolklasser är alltid gratis.
Utrustning: Kom som du är. All utrustning finns på plats.
Frågor: Kontakta info@kodcentrum.se

Game Maker
Game Maker i Scratch – Skapa ett eget spel
Låt eleverna få prova hur det är att arbeta i en spelstudio – från idé till färdig spelprototyp.
I denna lektion får eleverna skapa egna spel i Scratch och samtidigt träna problemlösning, samarbete och digital kompetens. De arbetar steg för steg med att designa, programmera och testa sina spel.
Passet leds av en pedagog från Kodcentrum som guidar klassen genom hela processen – inga förkunskaper behövs.
Förberedelser:
Tillgång till dator eller iPad med internetuppkoppling.

Ericsson Kista
Ta med din klass till Ericssons huvudkontor och koda!
Vad: Koda ett kalasspel i Scratch
För vem: mellanstadieklasser i Stockholm Stad (en klass per skola)
Var: Ericsson HQ, Torshamnsgatan 21, Kista
När: 12 maj 2025
Tid: 12:00-14:00
Kostnad: Kodcentrums aktiviteter för skolklasser är alltid gratis.
Utrustning: Kom som du är. All utrustning finns på plats.
Frågor: Kontakta info@kodcentrum.se

Ericsson Kista
Ta med din klass till Ericssons huvudkontor och koda!
Vad: Koda ett kalasspel i Scratch
För vem: mellanstadieklasser i Stockholm Stad (en klass per skola)
Var: Ericsson HQ, Torshamnsgatan 21, Kista
När: 12 maj 2025
Tid: kl. 9:00-11:00
Kostnad: Kodcentrums aktiviteter för skolklasser är alltid gratis.
Utrustning: Kom som du är. All utrustning finns på plats.
Frågor: Kontakta info@kodcentrum.se
Håll dig uppdaterad kring aktiviteter - Gör en intresseanmälan eller anmäl dig till nyhetsbrevet så håller vi dig uppdaterad.