500 digital natives utan internet

Vad händer när man slussar in 500 elever i årskurs sex i Skellefteå Kraft Arena och internet slutar fungera?

Skellefteå Arena

500 elever i årskurs 6 i Skellefteå Kraft Arena.

500 årskurs sexor har bjudits in till ett unikt hack, där de ska programmera på temat ”Det smarta samhället”. Ungdomarna strömmar in på arenan, förväntansfulla, med sprudlande energi. Andreas Hedlund, IKT-pedagog på Skellefteå kommun och Lisa Söderlund, Kodcentrums projektledare för pedagogik och skola Lisa Söderlund och Maria Hurtig, volontär för Skellefteå Digital Alliance, hälsar alla välkomna och hypen är total. Nu ska bara datorerna kopplas in, sen kan vi köra. Men internet fungerar inte! Tekniker är snabbt på plats och konstaterar att felet ligger utom Nordskens kontroll.

Det tar inte lång tid innan ungdomarna börjar skruva på sig. När man går i sexan finns det en del saker man tar för givet, internet är en sådan sak. Vid ett av borden utbrister en otålig elev.

-Varför använder ni inte bara WiFi?

Vi önskar att det hade varit så enkelt. Efter en hel del research får vi veta att Skellefteå Kraft hade planerat att koppla om strömmen i elnätsstationen just den 9 maj. Och det är under omkopplingen det uppstår ett fel som slår ut internet för omkring 2000 hushåll och Skellefteå Kraft Arena.

Marlowe Fulton 14 år, steg upp kl. 05.00 på onsdagen för att flyga in från Stockholm och delta i hacket som volontär. Liksom de andra ungdomarna blir han rastlös och besviken.

”Det känns som att man inte riktig vet vad man ska göra när det inte finns något internet, programmeringen idag var beroende av det. Alla hade sett fram emot det här hacket och så kan man inte göra någonting”, säger Marlowe.

Vi har fått erfara att inte ta internet för givet och att en del saker ligger helt utom vår kontroll. Efter många försök att återuppliva uppkopplingen får vi helt enkelt kapitulera och inse att det inte kommer bli någon programmering idag. Men vi tar med oss en hel del lärdomar från Skellefteå-hacket. Innan vi slussade iväg ungdomarna körde Andreas analog kodning och fick alla att klappa i takt till Queen's "We will rock you" - det var helt magiskt!

”Givetvis var det tråkigt att det kanske inte blev som vi hade förväntat oss men jag personligen lärde mig massor av barnen vid ”mitt” bord under dessa timmar. Vi fick möjlighet att diskutera hur de hade arbetat med Scratch i sina klassrum och hur de hade förberett sig på sin skola. Vi diskuterade även självförtroende kopplat till digitalt skapande, där jag hade en ganska lång diskussion med en fantastisk elev om projektet som hen hade skapat i just Scratch kopplat till det smarta samhället”, säger Ronnie Schmidt, Generalsekreterare på Kodcentrum.

Under flera månader har Andreas Hedlund, med stöd från Kodcentrum och Skellefteå Digital Alliance, arbetat med Skellefteå-hacket som skulle vara ett avstamp för de nya läroplansförändringarna kring programmering och digitalisering. Det arbetet har även haft en samarbetspartner i spelfestivalen Nordsken och mot slutet av förberedelserna så klev även New Boliden in som sponsor, just för att stötta den här typen av initiativ. 

”Otroligt tråkigt att de här 500 eleverna inte fick känslan av LAN-kodningen och att alla runtomkring inte heller fick uppleva vad den här typen av aktiviteter och sammankomster kan bidra till att utveckla adekvat digital kompetens. Men, på ett sätt så har arbete ändå fått effekt, jo att vi satt igång tankeprocesser om det smarta samhället hos minst 500 elever och många lärare. De har ju arbetat med olika uppdrag och programmering nu på skolan. Dagen igår var ju ett sätt att hylla det arbetet som jag hoppas nu går vidare ute på skolorna”, säger Andreas Hedlund. 

På Kodcentrum pratar vi ofta om att man måste våga misslyckas, för det är då man lär sig och utvecklas. Skellefteå-hacket lärde oss bland annat att inte ta teknik som internet för givet. Denna gång knyter Maria Hurtig, volontär för Digital Alliance, ihop våra erfarenheter med mycket kloka ord:

 ”Att utbilda för en okänd framtid innebär också att det är viktigt att lära unga och oss själva att hantera situationer och hitta lösningar i vårt vardagsliv när tekniken inte fungerar”.

Föregående
Föregående

Gäller det livslånga lärandet också för lärare?

Nästa
Nästa

Kodcentrum med Datatjej