Kod i skolan pilottestas av nyfikna lärare
I torsdags träffades ett 40-tal lärare på Microsoft kontor i Akalla för att delta i Kodcentrums första större pilottest av det Vinnova-finansierade projektet Kodstart - Kod i skolan.
I projektet tar Kodcentrum tillsammans med samarbetspartners som EdQu och Spotify fram lektionsmaterial, lärarhandledningar och teorimaterial som kopplar till nuvarande läroplan och som även lyfter in programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens, riktat till olika skolämnen för årskurs 4-5. Ett material som kommer att testas av pilotlärare från hela landet under början på vårterminen för att sedan lanseras som en gratis resurs på Kodboken.se.
Läraren Jannike Kohinoor från Mälarhöjdens skola inspirerade med sin berättelse om hur hon har gått från ”analog humanist till prestigelös kodnovis” tillsammans med sina elever. Jannike uppmuntrade deltagarna att våga ta det första steget och börja utforska programmering tillsammans med sina elever, och att digital kompetens inte är viktigt för framtiden, utan för samtiden – vi är ju redan där!
Tillsammans utforskade sedan lärarna flera olika digitala verktyg för att få en inblick i vad programmering är och hur det kan introduceras i klassrummet. Indelade i olika workshops testades datalogiska lekar, Scratch-programmering och planering av digitala berättelser, spel och musik med digitala verktyg som Twine, Padlet och Sway.
Katja Hvenmark-Nilsson, lärarinspiratör på Microsoft och själv lärare i svenska och engelska, handledde workshopen i digitalt berättande tillsammans med Kodcentrums pedagog Lisa Söderlund. Alla deltagare hängde snabbt på och det blev många fina berättelser och idéer på hur detta kan omsättas i praktiken med eleverna i klassrummet.
Ed-Tech företaget EdQu, som tillsammans med oss tar fram en prototyp till ett digitalt utvärderingsverktyg för Kod i skolan, fanns också på plats. Victor Sebes från EdQu presenterade verktyget och hur det kan användas för att såväl testa elevernas framsteg inom programmering och digital kompetens, som hur det kan stödja elever och lärare i sin egen utforskning av ämnet. Han pratade också om hur digitala kunskapstest kan frigöra tid för lärare att utvärdera andra förmågor och mål.
Det visade sig att flera av lärarna redan använder sig av EdQu’s test inom matematik och var redan vana användare. Kommentarer från lärare tyder på att de uppskattar dem och de tror att Kod i skolan-projektets innehåll av teori och praktik får en kompletterande dimension med EdQu’s adaptiva verktyg.
Vi i projektet blev alla inspirerade av att träffa så många engagerade och nyfikna lärare som vill ta in programmering och digitalkunskap i sin undervisning. Nu kommer vi att utvärdera testdagen och därefter ser vi fram emot att följa hur våra nya pilotlärare använder materialet i början på våren.
Senare i vår kommer allt material för Kod i skolan att göras publikt på Kodboken.se för alla lärare att testa och materialet är helt gratis. Håll utkik efter inbjudan till fler lärarworkshops och lansering!