Kodande som kreativt verktyg i Umeå och Skellefteå
I veckan har vi träffat lärare och IKT-pedagoger i Umeå och Skellefteå och fått tillfälle att diskutera hur kodande kan bli ett kreativt verktyg i undervisningen.
I Skellefteå går kommunen i täten och har tagit fram ett material för årskurs F-5, där vår sajt Kodboken.se har varit ett inslag. Materialet har pilottestats i fyra skolor under hösten och utvärderades på tisdagens lärarträff för att utvecklas vidare med nya pilotskolor under våren.
Kodcentrum var på plats med volontärerna Fredrik Lundgren och Per-Henrik Börjesson från Skellefteås kodstuga och vår pedagog Lisa Söderlund, tillsammans med Ellen Hagstrand från vår samarbetspartner Microsoft. Vi visade exempel på hur lärare kan introducera kodning med hjälp av Kodboken.se, Hour of Code och Minecraft Education.
I Umeå finns nätverket Make IT som tidigare fokuserat på gymnasiet men som nu har ett nätverk för IKT-pedagoger i grundskolan som vill komma igång med programmering och digitalt skapande. Här samarbetar kommun, näringsliv och skola för att tillsammans ge lärare det stöd som behövs. Kodcentrums pedagog bjöds in till en inspirationsträff där lärarna bland annat fick programmera varandra i den datalogiska leken "Robotkompis" och spela musik på varandra med Makey Makey och Scratch. David Jansson var med och pratade om sina erfarenheter som volontär i Umeå kodstuga.
Skolan och landets alla lärare står inför en utmaning i och med den uppdaterade läroplanen som Skolverket föreslår och som antagligen kommer att bli verklighet inom kort, där programmering och digitalt skapande har en viktig roll. Kodcentrum vill med projektet Kod i skolan visa på att det är en väldigt rolig utmaning - som framför allt handlar om problemlösning, samarbete och kreativitet.
Som lärare behöver du inte vara expert på programmering för att kunna ge barn en grundläggande förståelse för vad som finns bakom den digitala tekniken och ett självförtroende att själva utforska och skapa med kod. Men det krävs en del mod och ett bra stöd från kommun, skolledning, kollegor och inspiratörer utifrån för att ta första steget och #vågakoda!