Kodboken.se för lärare
Varför programmering och digitalt skapande i skolan? Vad är det för förmågor som övas? Hur kan du som lärare komma igång med programmering och digitalt skapande i din undervisning?
Det var temat när Kodboken.se i måndags var inbjudna till Torghandel i stadsdelen Örgryte-Härlanda i Göteborg. Lärare och rektorer samlades på Lundenskolan för en studiedag med olika seminarieföreläsningar på teman kring IKT och språk.
Jon Warghed som är volontär på kodstugan på Spotifys kontor i Göteborg, pratade om hur vi använder Kodboken.se i kodstugan och vad som händer med de barn och unga som får möjlighet att själva skapa med programmering.
Han kunde också ge konkreta exempel på hur han själv använder sina erfarenheter som utvecklare och hur datalogiskt tänkande kan fungera för att lösa problem i vardagen. Ett begrepp som lätt blir allt för abstrakt och svårbegripligt - men som faktiskt kan handla om något så enkelt som hur du planerar och skriver inköpslistan för kvällens middag!
Vi visade Kodboken.se och gav några exempel på hur det pedagogiska materialet vi har kan kopplas till skolans lärandemål och olika skolämnen.
Stadsdelen Örgryte-Härlanda har precis startat upp ett projekt där lärare ska prova olika sätt för att komma igång med programmering. Vi hoppas att Kodboken.se kan bli en användbar lärresurs under våren!