Kodcentrums tre nya pedagoger
Kodcentrums pedagogteam har stärkts med tre nya pedagoger. Alla kommer från olika områden och vi är så glada att vi nu får mer kompetens och erfarenhet från gaming-, skol- och biblioteksvärlden.
Från Twitch till Kodcentrum
Angelica Lewenhagen stärker upp vår representation inom gaming enormt. Med ett års erfarenhet av heltidsgaming på Twitch är hon vår absolut mest kunniga inom spelvärlden. Men inte bara det, hon är även utbildad bild- och medielärare, har studerat på konstfack och djupdykt i fotografering på Tokyo Zokei University i Japan.
Angelica har en bred arbetslivserfarenhet och kommer senast från en roll som produktionsledare på Tidaholmsanstalten där hon ansvarade för att aktivera intagna i skapande verksamhet såsom teckning, virkning, smyckestillverkning och mycket annat. Hon har även arbetat som bild-, medie- och animationslärare för grundskola och gymnasiet samt varit flera år på Tekniska Museet där hon blev introducerad för Scratch och höll i lov- och sommarkurser i programmering.
Angelica passar med andra ord in på Kodcentrum som handen i handsken och vi ser fram emot att fler barn ska få träffa Angelica och inspireras av hennes aldrig sinande energi och glädje till det digitala skapandet.
Digitala möjligheter tar Emma ut i världen
En person som har gått i bräschen för hur det digitala skapandet kan vävas in i klassrummen och tillsammans med alla ämnen, är den prisbelönta läraren Emma Nääs. Vi är så glada att hon har vågat ta ett nytt hopp i sitt liv och valt att börja jobba på Kodcentrum. Emma har jobbat i den lilla skolan i Jonslund i Essunga kommun och har tack vare tekniken tagit sin klass ut i världen. Med sina elever har hon rest världen runt digitalt och samarbetat med elever och skolklasser från världens alla hörn.
Emma ser möjligheter som ingen annan och säger att hennes bidrag till Kodcentrum i det lite längre perspektivet är att koppla ihop baskunskaperna i skolan med hur man använder det digitala, och visa på möjligheter som gör att fler elever vågar välja en teknikinriktning när de utbildar sig vidare och att fler pedagoger vågar bli digitala tillsammans med sina elever.
– Programmering ska inte vara en separat del utan det ska vara integrerat och satt i ett sammanhang i undervisningen. Det ska inte handla om att vi trycker lite på datorn, tekniken ska öppna upp dörrar mot världen. Det låter svårt och stort men det är det inte. Min devis är att det kan vara enkelt, för det briljanta ligger ofta i det enkla. Jag drivs av att barn ska få göra saker som de känner att de har nytta av, säger Emma.
– Jag vill få fler att våga. Om jag som kommer från den lilla byn, den lilla skolan, som inte hade all teknik som krävdes, kunde göra något, så kan alla.
Stickning och kod – inte långt ifrån varandra
Moa Johansson kommer från biblioteksvärlden, ett annat fokusområde för oss. Moa är utbildad hemslöjdskonsulent med stort fokus på projektledning och entreprenörskap, vilket har lett henne till flera år som ansvarig för digitalt skapande på biblioteket i Karlstad – och nu till Kodcentrum! Kopplingen mellan hemslöjd och programmering är närmare än vad man kanske först tänker, enligt Moa.
– Det finns många kopplingar mellan slöjd, till exempel stickning, och programmering. På Kodcentrum pratar vi ofta om att instruktioner i ett recept eller en stickanvisning är som programmering. Och det finns fler likheter, i stickning, eller annan hemslöjd, felsöker vi hela tiden om något blir fel. Vi behöver gå tillbaka och felsöka om vi ser att vår vante har en extra tumme till exempel, på samma sätt felsöker vi i kod om något inte funkar som vi tänkt oss.
Moas orädda resa från hemslöjd till digitalt skapande hoppas vi kan inspirera fler att våga göra detsamma. Hennes bästa tips för att våga, är att inte tro att du måste vara eller bli en expert, det behövs inte. Lärare och andra vuxna kan lära tillsammans med barnen och få fantastiska resultat och kunskaper. Helt rätt tycker vi, våga!