Linköpings bibliotek på gång med kod
Vi fick en förfrågan från Linköpings bibliotikarier att ge inspiration och tips till hur de kan introducera barn och unga till programmering och datalogiskt tänkande. Utmaning antagen och genomförd!
Under förra veckan var Kodcentrum i Linköping tillsammans med Tor Moström, medförfattare till boken "Curly Bracket – den gömda koden" och även Kodcentrums ordförande, inbjudna för att prata om programmering och datalogiskt tänkande med skolbibliotikarier och folkbibliotikarier i Linköping.
Tor berättade om bakgrunden och tillkomsten av boken "Curly Bracket" och visade ingående om vad datalogiskt tänkande handlar om. Han involverade alla i rummet i gemensamma uppgifter för att räkna binärt på olika sätt.
Kodcentrums pedagog Lisa Söderlund presenterade Kodboken.se och varför programmering och digitalt skapande är ett bra verktyg att arbeta med inom ramen för skola och bibliotek. Jessica Berglund, projektledare för Kod i skolan, utmanade bibliotikarierna i några analoga lekar kring datalogiskt tänkande.
Linköpingsläraren Lena Lange presenterade hur hon en dag blivit ställd inför en klassuppsättning surfplattor och hur hon gav sig i kast med att hitta verktyg för att använda dem i undervisningen. Hennes val föll snart på appar kring programmering som Scratch Jr och Fix The Factory (se länkar på Kodboken här), vilket ledde till utforskande aktiviteter med massor av intressanta utbyten mellan eleverna i klassrummet, där elev hjälpte elev i lika stor grad som läraren.
Lena visade ett exempel på elevprojekt och berättade om hur hon arbetat med sagor och berättelser i Scratch Jr. Här hade programmeringsverktyget bidragit till att eleverna arbetat mer metodiskt med berättelsen, de hade fått bryta ned den i delar och definierat karaktärer som de jobbat med var för sig, för att möjliggöra att skapa en interaktiv berättelse. Hon menade på att verktyget förde med sig att eleverna stannade kvar i berättelsen en längre tid och utforskade den på ett nytt sätt, vilket hon såg som mycket positivt.
Hon såg också att programmeringsverktygen tilltalade många olika elever, att det var nya röster i klassrummet som kom fram, och att barnen snabbt började kommunicera och dela med sig av sina kunskaper med varandra. Hon vittnade om att det var lätt att komma igång med arbetet och att eleverna snabbt lärde sig – och sin lärare – hur de skulle göra.
Lena rekommenderade programmeringsappar som ett pedagogiskt verktyg i klassrummet och avslutade med uppmaningen:
- Våga börja, testa dig fram och låt barnen lära sig tillsammans med dig! Man behöver verkligen inte veta mycket innan man börjar i klassrummet.
Vi var mycket glada över inbjudan att möta denna grupp bibliotikarier och ser hur de i sitt arbete är en resurs för lärare och kan stödja dem i deras arbete kring programmering och datalogiskt tänkande. Tor var dessutom mycket nöjd över att "Curly Bracket" placerats på seriehyllan av Linköpings bibliotek istället för hyllan för ämnen som teknik eller matematik. Där blir den fin att upptäcka för våra lässugna unga, menade han.