<3 Ramdala!

Ramdalahacket

I en gympasal på Ramdala skola, en bit utanför Karlskrona, sprudlade det igår av digitalt skapande när 80 mellanstadieelever kodade tillsammans med oss på Kodcentrum, tv-kanalen Nickelodeon och youtubern Vlad. 

Så var det äntligen dags för Ramdalahacket - ett kodarevent och en prisutdelning för den skola som i våras kammade hem juryns pris för mest kreativa skolklass i tävlingen Kodkampen. Konferencier för hacket var Vlad Reiser, känd youtuber som var väldigt efterlängtad på skolan. 

 – Jag har följt honom i typ tre år. Det känns jättecoolt att han är här. Jag har undrat så länge om jag någonsin skulle få träffa honom, berättade eleven Loke Nordström för Sydöstran som rapporterade från skolan.

Kodkampen är ett samarbete mellan Kodcentrum och Nickelodeon och årets upplaga har gått i musikens tecken. Utmaningen bestod i att programmera en musikvideo och remixa ljud och bild från den norska popduon Marcus & Martinus, med hjälp av en guidande video med Vlad. 

På Ramdalahacket fick eleverna programmera varandra till att beatboxa, alltså skapa musik med hela kroppen, och sedan programmera fantasisynthar i kodverktyget Scratch. Ett uppdrag som årskurs 4-6 på Ramdala skola ivrigt tog sig an:  

– Vi vill visa att musik kan skapas på annat sätt än med traditionella instrument. Och att det går att använda datorn som ett redskap till att skapa någonting. Vi har aldrig varit rädda för att kasta oss ut i det okända, beskrev läraren Helene Nordström sitt arbete med Kodkampen för Blekinge Läns Tidning som fanns på plats under hacket. 

Vi på Kodcentrum vill ge en kärleksförklaring till Ramdala skola. Dagen hos er var en stor källa till inspiration! Efter att ha tillbringat en dag tillsammans med 80 energiska mellanstadieelever och deras lika positiva och engagerade lärare och rektor, som så förbehållsfritt vågar omfamna nya utmaningar med programmering och digitalt skapande, så lämnade vi Ramdala med en euforisk nyfikenhet på vad som händer framöver när programmering kommer in i skolans läroplan.

Kan vi skapa på fler upplevelser och utmaningar som lyfter fram barns intressen (som till exempel en viss känd youtuber) och framtidsdrömmar? Vad blir nästa hack med skolelever och lärare - och i vilken del av landet hamnar vi då? Fortsättning följer...

Media från Ramdalahacket: 

P4 Blekinge: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6807932

SVT Nyheter Blekinge: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/youtuberstjarna-motte-ramdalaelever

Blekinge Läns Tidning: http://www.blt.se/karlskrona/youtubestjarna-motte-unga-kodare/

Sydöstran: http://www.sydostran.se/karlskrona/youtube-stjarna-kom-till-ramdala-skola/


Vinnande bidrag i Kodkampen 2017

Årskurs 5-6 (i våras 4-5) på Ramdala skola. Bidragen som ledde till vinst var skapade av en elev från vardera klass:
Melcer Swensson
Henrik Karlsson

Eget bidrag:
Tami Rotstein, 9 år, Stockholm

Publikens pris: 
Nikolina Peterson, 12 år, Torslanda

Föregående
Föregående

100 sociala innovationer

Nästa
Nästa

Kodande barn på IFS World