Nya aktiviteter, nya utmaningar och nya möjligheter
Kodcentrum hade massor av planer inför våren med kodstugor, kodkupor, hack, festivaler, Järvaveckan och så mycket mer. Aktiviteter som alla innebar fysisk kontakt, i alla fall i planerna.
Barn som kodar på sportlovskurs på Schibsted.
Vi kom igång med en del, men fick vecka efter vecka pausa det som kommit igång och lägga alla andra planerade aktiviteter på is tillsvidare. Så blev frågan – Vad gör vi nu? Som en organisation som jobbar med att introducera programmering och digitalt skapande kändes det naturligt att vi skulle flytta fysiskt till online. Dags att leva som vi lär – vi pratar i vårat material om att det är bra att misslyckas (’fail fast’) och att man inte ska vara rädd för att pröva nytt.
Sagt och gjort, vi applicerade lite sprint-tänk, bildade två olika team och allokerade 3 dagar till att komma på nya leveransformer som passade med dagens samhällssituation. Vi tog med oss att det inte handlade om att leverera perfekta lösningar utan att helt enkelt leverera och utveckla och förfina på vägen. En vecka senare hade vi gått från idé till prototyp och gick ut i våra kanaler med information om:
Kodboken på distans – Vi skapade en samlingssida på Kodboken där vi tipsar om webbinarier, lektionsplaneringar och material på Kodboken som är kostnadsfritt att använda och som fungerar för fjärr- och distansundervisning.
Lärarwebbinarium om Rymdkoden tillsammans med Perina från Rymdstyrelsen och läraren Gabriele.
Webbinarium för lärare – Vi bjuder in till lärare till två webbinarier i veckan där de får träffar vår pedagog Lisa Söderlund, volontärer och gäster. Webbinariet pågår i 30 minuter och sedan ytterligare 15 minuter för de som vill stanna kvar och köra eftersnack. Teman har bl a varit Knäck rymdkoden med matte och programmering, Kodboken som resurs för digitala lektioner, Hur funkar kod och algoritmer? Och Min robot – gå från idé till prototyp i Scratch. Vi kan intyga om att det går utmärkt att köra analoga lekar online.
Vår pedagog Jessica och volontären Johan under ett livehackathon.
Koda live med Kodcentrum – En gång i veckan bjuder vi in till ett livehack med vår pedagog Jessica Berglund och volontärer som förutom att koda med oss berättar om vad de gör på jobbet och finns med i chatt för att hjälpa till när det behövs. Här har upplägget varit att vi efter en kort introduktion får en genomgång på 30 minuter av ett Scratch-uppdrag och sedan håller chatten öppen i 2h för att finnas tillhands när barnen kommer igång med sitt kodande. (Rekordet har varit en klass som satt uppkopplade mellan 9 fram till 13:15 och kodade spelet Labyrinten.) Ibland kopplar vi upp oss igen för att gemensam genomgång av utmaningar och även på slutet för att belysa olika projekt som lagts i Scratch-studion.
Chattfunktion – Vi lade upp en chattfunktion för att bli tillgängliga och kunna ge snabba svar när barn, lärare och hela klasser fastnat med en programmeringsuppgift eller vill få tips.
Det är en spännande fas vi är inne i och vi lär oss ofantligt mycket, men det finns självfallet utmaningar och frågeställningar. Kodcentrum värnar om att alla ska ha samma förutsättningar — hur säkerställer vi att det finns enheter och uppkoppling att jobba på, eller att man ens vet att vi är igång? Nya leveransformer kräver anpassning av material och dessutom olika enheter — programmering på padda är inte samma som på dator och hur gör vi på mobilen som vi tror är mest tillgänglig?
Sedan har vi volontärskapet. Våra volontärer är våra hjältar, men nya leveransformer och nya förutsättningar innebär förändringar i volontärmöjligheter vilket kan innebära att man tappar intresse, men å andra sidan att andra blir mer benägna att anmäla sig. Man kan fortsätta med reflektionerna i all evighet, men en sak är säker, vad det händer saker!
Vi fortsätter med att utmana oss på Kodcentrum och har mycket att ta med oss efter att vi kan börja träffa våra deltagare, volontärer, samarbetspartners och arbetskamrater fysiskt igen.