Sportlovskurs på Schibsted

Schibsted vill tillgängliggöra framtidens språk; programmering. Projektet; Kids Coding Camp arrangerades i samarbete med Kodcentrum som en sportlovskurs för att stötta och peppa barn att intressera sig för kodning.

Ida Nilsson berättar om vd Schibsted gör.

Alla är inte lediga på sportlovet. 20 barn från Rinkeby Folkets Hus och Swedish Gambian Youth valde att dedikera sportlovet åt att lära sig att koda tillsammans med oss och Schibsted på Kids Coding Camp. 

Under tre dagar har barnen fått lära sig grunderna i Scratch, testat på att koda både egna Bug Race spel och Labyrinten och lekt datorfria lekar. Som handledare fanns förutom Kodcentrum utan även fyra programmerings kunniga KTH studenter och flera av Schibsteds egna programmerare.  

- Jag är så imponerad över hur duktiga barnen är, de förstår direkt och snappar upp vad det är de ska göra och sen kör de bara. Helt orädda för att göra fel, säger Ida Nilsson, Employer branding specialist och projektledare för Kids Coding Camp på Schibsted.  

Det uppstår mycket gemensamt klurande när man skapar spel.

Oftast kör vi barnhack där barnen får prova på att koda under några timmar, men under den här kursen har deltagarna fått dyka djupare in i Scratch. Flera av barnen hinner avancera sina spel med poängräknare, flera spelare och banor, vi får till och med se ett och annat fusk med sprajtar som kan gå genom väggar eller teleportera sig till en bonusbana.  

- Det har varit full fart under alla tre dagar och fantastiskt roligt! Framför allt att se hur barnen haft egna idéer till sina spel men även till vad SVD Junior borde skriva om och vad Schibsteds investerare borde satsa på för appar och spel som kan bidra till en positiv påverkan på klimatet. Jag hoppas och tror att barnen kände att de fick förverkliga sina idéer och få sina röster hörda! säger Lisa Söderlund, Verksamhetschef och pedagogiskt ansvarig på Kodcentrum.  

Vi träffar Rockbjörnen på Aftonbladet som bjuder på smoothies.

Det var inte bara kod som stod på schemat under de här tre dagarna, vi fick även möjlighet att besöka flera av de företag som ingår i Schibsted koncernen. Vi började med ett besök på Blocket där barnen fick veta att Blocket startades av en enda person i Skåne och var först bara en regional köp- och säljsajt för skåneborna. Sajten växte och lanserades över hela Sverige 1997. År 2003 köpte Schibsted upp Blocket som då hade två anställda. 

 - Jag ska också komma på ett företag som ni kommer vilja köpa av mig. Sånt här är jag bra på, jag är smart, säger Mams som annars varit ganska tystlåten. 

Barnen tar selfies med youtubern Mauri Hermundsson.

Nästa anhalt blev Aftonbladet där vi av en händelse fick träffa Mauri Hermundsson, även känd som Mustiga Mauri genom Youtube-kanalen Uppdrag: Mat. Det blev selfiekalas och det fälldes en och annan glädjetår.  

- Det här är den bästa dagen i hela mitt liv, utbrister Selma när vi lämnar Aftonbladet, hon svävandes på små rosa moln.  

Barnen får träffa redaktionen för SVD Junior.

Rundvandringen avslutades på SvD Junior där vi får träffa flera reportrar som skriver för tidningen. Genast uppstod det flera frågor kring det högaktuella viruset Corona.  

- Jag har astma och är allergisk mot en massa olika saker, kan jag dö om jag får coronaviruset? frågar Awa försiktigt.  

Allvaret smög sig på och flera av barnen ställde frågor och delade tankar om viruset som det märktes att de hade funderat på. Reportrarna fångade upp situationen och bad barnen skriva ner de frågor de hade kring viruset som de kan svara på i nästa nummer av SvD Junior. Sedan vände de samtalet till ett något lättare ämne och pratade om barnen favorit Youtubers.  

KTH studenterna som hjälper till under lägret är experter på Scratch.

- Det är så viktigt för barnen att de får vara med om sånna här saker, där de får känna att de hörs och syns. De säger det inte så att ni hör, men till oss säger dem att de vill jobba här när de blir stora. Att de får känna att de blir tagna på allvar och är viktiga gör att de växer något enormt som människor, säger Fardosa Omar från Rinkeby Folkets Hus.  

Att skapa tillsammans var en av kursens höjdpunkter.

Under dag nummer två avbröt vi kodandet en stund för att träffa Kajsa Gatenbeck, Investment manager på Schibsted, för Innovation Hour. Under denna timme fick barnen sitta i grupper och diskutera digitala innovationer som kan rädda klimatet. Idéerna pitchade de sedan i helgrupp till Kajsa.  

Allt skapande kräver kreativa pauser. King kallades denna variant av rundpingis.

- Vi skulle skapa som en dammsugarbåt som kunde suga upp all plast i havet, säger Bai. 

- Och vi skulle skapa ett spel där man både kan vinna och förlora pengar. Oavsett som du vinner eller förlorar så kan pengarna bara användas till välgörenhet, fortsätter Benjamin.  

- Häftigt! Vilka fantastiska idéer ni har allihop! När ni har kommit lite längre med era produkter sen får ni komma tillbaka till mig så ska jag se om Schibsted kan vara med och investera i dem, säger Kajsa.  




KTH studenten John fick utmana sina spelkunskaper.

Dag tre ägnades mestadels åt kodande, med fokus på att göra klart de spel som påbörjats inför vernissagen som hölls i slutet av dagen. Efter tre dagars kodande har spelen hunnit bli riktigt avancerade och några hann till och med bygga egna spelkontroller som de kopplade ihop med Makey Makey. 

För att bygga spelkontroller behövs material som leder ström.



En spelkontroll har kopplats ihop med Makey Makey för att styra spelet i Scratch.

Barnen var otroligt stolta när de gick fram till den stora skärmen och visade upp vad de hade skapat. Nästan alla ville visa och dela med sig av vad de hade åstadkommit under kursen och flera var ivriga att få komma hem och visa både föräldrar och syskon.  

Att få visa sina spel och utmana kompisarna var en riktig höjdpunkt.

Föregående
Föregående

Nya aktiviteter, nya utmaningar och nya möjligheter

Nästa
Nästa

Vad ett möte kan leda till…