Om digitalisering i Almedalen
Digitaliseringen och programmering i skolan var två hett diskuterade frågor under den just avslutade Almedalsveckan i Visby. Kodcentrum var på plats för att dela erfarenheter från att tillsammans med våra yrkesverksamma volontärer skapa pedagogiskt material och utforska metoder som på ett inspirerande och pedagogiskt vis kan få fler barn och unga att skapa med kod.
Vinnovas seminarium om hur Sverige kan ta täten i den digitala omställningen inleddes av Darja Isaksson från regeringens innovationsråd, med en introduktion som beskriver hur digitaliseringen håller på att transformera hela samhället och vilka utmaningar och möjligheter som det skapar. Kodcentrum medverkade med perspektivet om vad som behövs göras för att främja den långsiktiga kompetensförsörjningen och hur vi får fler unga intresserade. Här kan du se seminariet i sin helhet.
Tillsammans med Microsoft och Doberman bjöd Kodcentrum in till en workshop om digitaliseringen idag, imorgon och om programmeringens och det digitala skapandets roll i skolan. 30 medverkande beslutsfattare, skolledare, tjänstemän och EdTechentreprenörer deltog i en interaktiv eftermiddag med talare, gruppdiskussioner och datalogiska lekar med utgångspunkten att dela erfarenheter och idéer kring hur vi kan få fler att #VågaKoda.
Workshopen inleddes med en polariseringsövning i Microsofts härliga trädgård. Stina Carlsson Reich, Head of Business Design på Doberman, gav sedan en utblick om framtidens kompetenser och förmågor, om erfarenheter från utvecklingen av Minecraft for Education och vikten av att våga testa sig fram med programmering som problemlösning. Generalsekreterare Emelie Dahlström berättade om resan med att starta Kodcentrum och om just att våga börja utforska digitalt skapande och programmering tillsammans med såväl barn och unga som yrkesverksamma pedagoger och utvecklare.
Kodcentrums nya styrelseledamot och lärare på Mälarhöjdens skola Jannike Kohinoor delade konkreta erfarenheter från sitt arbete med programmering i grundskolan och hur hon starta en tjejklubb för att få fler flickor att testa koda.
Workshopen modereras av Joke Palmkvist, ansvarig för skola och högre utbildning på Microsoft som också plockade in reflektioner från Lisa Lindström, VD på Doberman, ordförande för UR samt medlem i närings- och innovationsministerns advisory board för nyindustrialisering och Carl Heath, designer och forskare på Interactive Institute Swedish ICT, föreläsare och poddmakare.
På #VågaKoda uppmuntrades deltagarna att dela tips om hur man kan komma igång och just våga koda. Ett av dem som kom upp var att just träffa barn, lära sig av dem och låta dem guida i det digitala utforskandet. Dela gärna dina ideér på #VågaKoda!