Vi kick-startar hösten
I förra veckan hade vi äran att få kick-starta höstterminen med en lärarträff och ett hack, Girls in ICT, med ett gäng tjejer i årskurs 6 från Oxhagsskolan tillsammans med Microsoft. Vårt uppdrag den här dagen är att inspirera unga tjejer till framtida jobb i IT/ Tech branschen och att vägleda lärare i hur programmering kan användas i klassrummet.
Både elever och lärare var förväntansfulla för dagens innehåll. För lärarna innebär programmering på schemat att kunna koppla samman digital kompetens med respektive skolämne. För barn och unga betyder det att lära sig systemet bakom de digitala verktygen som är en stor del av deras vardag. Tjejerna konstaterar att vi ofta inte ens tänker på vad det är som är digitalt förrän det inte fungerar
- Men exempelvis när WiFi inte fungerar hemma, så fungerar ju ingenting, säger en av tjejerna med lite frustration i rösten.
Det digitala innehållet finns överallt vilket för att förändringarna i läroplanen ställer stora krav på lärarnas kompetensutveckling. Det handlar inte bara om att digitalisera undervisningen utan även om att skapa förståelse för grundläggande säkerhet på internet. Hur hittar man säker information? Varför är det viktigt att vara källkritisk? Vilken information kan jag dela om mig själv? Eleverna ska skolas till kunskapsproducenter istället för kunskapskonsumenter.
Den första frågan som lärarna får från Jerker Porat, lärarinspiratör på Microsoft, är om de ser sina mobiler som arbetsredskap. Efter lite tvekande har 90% av lärarna räckt upp handen och nickar instämmande. Jovisst använder dem mobilen hela tiden för att hitta information, testa appar, kolla mejl och kommunicera med andra lärare i sociala nätverk.
Med det i åtanke fortsätter vi att prata om hur framtidens arbetsmarknad kommer att se ut när de flesta verktygen vi använder är digitala. På Girls in ICT workshopen pratar vi med tjejerna om vilka yrken de vill ha när de blir vuxna och vilka digitala verktyg de tror att man använder på de arbetsplatserna. Tillsammans med både lärare och elever konstaterar vi att vi är på väg att från ett produktionssamhälle mot ett tjänstesamhälle, där dagens barn och unga kommer att vara dem som påverkar koden som styr den digitala produktionen.
Alla är nyfikna på Microsofts kontor så under pausen får vi en rundtur i huset. Både lärarna och tjejerna är förundrade över alla kreativa utrymmen som finns i huset. På vissa ställen måste man vara helt tyst, på andra finns sedvanliga skrivbord och så kan man sitta i växthuset som är utrustat med mysiga fåtöljer.
- ”Alltså wow – visste du att man kan jobba i en liggfåtölj här? Liksom ligga ner och jobba. Och så mycket olika färger, det är så himla coolt, jag vill bli microsoftare och jobba här när jag blir stor”, utbrister en av tjejerna som svar på frågan om vilka intryck hon fått under dagen.
När vi anordnar Girls in ICT-events har träffarna ofta en sak gemensamt, att många av tjejerna tror att de inte har en framtid inom IT/ Tech branschen just för att de är tjejer. Det vill vi förändra genom att träffa unga tjejer och koda tillsammans. Genom att bjuda in tjejer till ett företag som Microsoft får vi chansen att visa vem som jobbar med programmering och vad man kan göra med kod. Med den här gruppen råder det ingen tvekan om att vi har lyckats inspirera till framtida jobb. De vill bli brandkvinnor, arkitekter, designers, microsoftare och djurskötare, flera yrken som involverar någon form av kodning.
När lärarna får testa på att leka den datorfria leken Robotkompis passar lärare Catrin Malm på att prata lite med Lisa, Kodcentrums ansvarige för pedagogiskt material.
- Det som är intressant med den här typen av övningar är att det inte alltid är samma elever som är klara först. Alla barn har olika förutsättningar för inlärning och med den här typen av lekar och övningar får de chansen att visa fram fötterna och de får möjlighet att testa olika sätt att lära sig nya saker på, säger Catrin Malm.
Det är precis det här vi vill åstadkomma, att se enkelheten i den digitala kompetensen och att våga misslyckas, precis som Lisa sa i sin inledande presentation.
- Programmering handlar om att misslyckas, jag pratade med en programmerare en gång som sa att om jag inte misslyckas 50% av min tid så kommer folk börja undra vad jag gör. Det är genom att misslyckas vi når framgångar.
Under lärarnas workshop kodas det spel, Makey Makey och Micro:bits i team – jag kan höra att de tänker så att det knakar när jag smyger omkring mellan borden. Då och då utlöses ett och annat glädjetjut när någon kommit över en tröskel men ibland även hummande frustrationer. När jag frågar hur de tycker att det går och om det är svårt får jag samma svar av flera av lärarna.
- Jag trodde faktiskt att det här skulle vara mycket svårare än vad det är. Det bygger ju på principer som jag känner igen och har använt mig av förut, som om en sten fallit av mina axlar. Jag ska testa det här i min klass så snart jag kan.
Det är ju ofta så, att det är svårt till en början, när man inte har verktygen eller förutsättningarna för att komma igång med någonting nytt. Och det är precis här Kodcentrum och Microsoft kan hjälpa till – att tillhandahålla verktyg och ge enkla och vardagsnära förklaringar till hur programmeringen kan användas i klassrummet. Om du är lärare och är sugen på att testa själv, besök Koda i skolan på kodboken.se.