Robot för coronasäkra ställen – vinnare i skoltävlingen Kodutmaningen
Skoltävlingen Kodutmaningen, en årlig tävling för skolklasser i hela Sverige, har avgjorts och vinnarna prisades under en digital prisutdelning den 9 december. För att delta i tävlingen skulle klassen ha skapat en robot i Scratch, och av över 130 bidrag valdes fem klasser ut av en jury. Högsta vinsten tog Futuraskolan i Stockholm hem med sitt bidrag Fido.
Kodutmaningens tema för året var att skapa en robot som kan hjälpa oss i pandemin och bygga prototypen i blockprogrammeringsverktyget Scratch. Kriterierna som bedömdes av juryn var bland annat hur nytänkande bidraget var, hur väl det löste ett samhällsproblem som finns i och med pandemin samt vilken teknisk höjd som fanns i koden.
Fem bidrag – fem vinnare
Fem bidrag från Malmö, Karlskrona, Stockholm och Grums valdes av juryn ut som de bästa bidragen. Det var:
Hjälparen från Nydalaskolan som hjälper barn som har blivit fattiga under pandemin och inte kan gå i skolan. Roboten teleporterar sig till barn och hjälper dem att lära sig matte. Roboten delar också ut mat, pengar eller dricka beroende på vad barnet väljer och behöver.
Hjälp-Sam från Sunnadalskolan som hoppar in och är du om du inte kan gå till skolan för att du är sjuk. Hjälp-Sam översätter även vad alla säger om man inte har svenska som modersmål. Efter skoldagen kommer Hjälp-Sam hem till dig och lämnar över alla läxor som du har fått under dagen.
Fido från Futuraskolan som hittar coronasäkra ställen och aktiviteter till oss för att vi inte ska bli isolerade och stillasittande. Roboten ser till att man kommer ut och får hitta på roliga saker utan att vi riskerar att sprida smittan. Fido bokar en plats på coronasäkra ställen, låter oss betala i robotens mage och skriver ut biljetterna direkt på plats.
Nostalgiroboten från Jättestenskolan som gör så att vi kan återskapa minnen av folk som har gått bort. Genom VR-glasögon kan man se minnen med personer som man saknar och minnas de roliga stunderna man har haft tillsammans.
Hälsoroboten Robin-Knut från Pilbäckskolan som hjälper äldre på ålderdomshem att träna och röra på sig. Dessutom spelar den upp minnen på en projektor på magen, om de äldre känner sig ensamma eftersom de kanske inte får så många besök under pandemin.
Alla bidrag är vinnare utan någon inbördes ranking utöver första platsen som Futuraskolan i Stockholm med bidraget Fido tog hem. Motiveringen från juryn löd:
Det vinnande bidraget i Kodutmaningen har en kreativ berättelse och en tydlig idé som skulle kunna lösa flera samhällsutmaningar i pandemins spår. Bidraget har nytänkande kodning och teknisk höjd, en omtanke för individen samt ett samspel mellan människa och robot. Juryn ser en fin lösning som många skulle kunna få glädje och hjälp av.
Kodcentrum i samarbete med näringslivet
Kodutmaningen är ett initiativ från Kodcentrum och Chalmers Tekniska högskola i samarbete med sponsorer och partners. Juryn i tävlingen bestod av Nexer Group, Chalmers, Strawbees, ABB, FurHat Robotics och Schibsted. Vinsterna som delades ut kommer från Strawbees, imagiLabs, ABB, FurHat Robotics, Volante, Berghs förlag och Chalmers.
Läs mer om Kodutmaningen och se alla bidrag på kodboken.se/kodutmaningen. Kodutmaningen är en årlig tävling för skolklasser i hela Sverige med målet att få fler nyfikna på programmering. Bakom tävlingen står Kodcentrum som är en ideell förening som introducerar programmering och digitalt skapande till barn.
Kontakta Kodcentrums generalsekreterare Disa Jernudd, disa@kodcentrum.se eller 076-305 65 01, för mer information.