Aurora och Kaspian från Skåne vinnare i Kodkampen

Speltävlingen Kodkampen är ett samarbete mellan Kodcentrum och Nickelodeon för att få fler barn och unga intresserade av programmering och digitalt skapande genom att låta dem skapa sitt drömspel i Scratch. De två vinnarna har utsetts av publiken som röstat och av en jury med bland andra Youtube-stjärnorna Therese Lindgren och Manfred Erlandsson.

Tävlingen har lockat många tävlande i åldern 8-16 år som har lämnat in roliga, spännande och nyskapande tävlingsbidrag. Nu är speltävlingen, lanserad av Kodcentrum och Nickelodeon, avgjord och vinnare är utsedda i två kategorier: Juryns pris och Publikens pris.

Vinnaren av Juryns pris får sitt spel publicerat på Nickelodeon.se och appen Nickelodeon Play, och båda vinnare publiceras på Kodboken.se samt får ett programmeringskit och inbjudan till Kodcentrums barnhack för att fortsätta utveckla sitt skapande. 

Kodkampen Kaspian Aurora

Juryns pris till The Maze av Aurora Nilsson

14-åriga Aurora Nilsson från Jonstorp i Skåne hade nyligen upptäckt Scratch när hon av en slump såg speltävlingen på Nickelodeons sajt, och bestämde sig för att ge det ett försök. När hon kom på idén till det annorlunda labyrintspelet ”The Maze” hade hon bara fyra dagar på sig innan tävlingsbidraget skulle vara inlämnat!

Juryns motivering lyder:

”Aurora Nilsson har skapat ett otroligt snyggt och klurigt spel. Juryn fastnade direkt för layouten och att spelet upplevs som mycket välgjort. Vinnaren har skapat sina egna karaktärer och lagt stor möda på både det visuella såväl som funktion. Idén med att hitta ledtrådar för att till slut lösa en gåta upplevs som nyskapande och smart, då spelaren utmanas och tvingas till att hela tiden aktivera hjärnan och kan inte koppla av. Spelet passar för alla typer av spelare och åldrar. Det är även väldigt enkelt att förstå vad man ska göra för att klara en bana. Sammanfattningsvis; vi gillar spelet! Klurigt, roligt och händelserikt! Bra jobbat, kompis!"

Juryn består av Youtube-stjärnorna Therese Lindgren och Manfred Erlandsson, robotutvecklare Fredrik Löfgren, Kodcentrums barnrepresentant Mireya Anderhag, Kodcentrums styrelseledamot Susanne Birgersdotter som är VD för spelbolaget Igotcha och Patricia Naessen Lind från Nickelodeon.

Aurora har tidigare provat olika programmeringsspråk och ser att hon kommer att fortsätta skapa spel och andra program.

Nu håller jag på att skapa en mobilsimulator, där du kan gå in på appar som Youtube och Spotify, spela upp låtar och ringa, säger Aurora Nilsson som förutom att programmera även har en egen Youtube-kanal med DIY-tips (AuroraIsabelle). 

Publikens pris till Arcade av Kaspian Ringqvist

Kaspian Ringqvist, 12 år från Malmö, kom på idén till spelet ”Arcade” för att han ville göra flera spel i ett. Därför passade en spelautomat bra.

– Här får man fyra spel i ett! Gammal idé i nytt digitalt format. Även om arkadspel funnits länge, känner jag inte till något av minispelen som erbjöds här. Det bästa var att mata aliens och det är ett spel som jag gärna spelar fler gånger!", tyckte juryns robotutvecklare Fredrik Löfgren.

Kaspian visade spelet i skolan och har efter det fått lära sina klasskamrater hur man programmerar i Scratch. Därefter fick spelet eget liv, Kaspians lärare spred länken till andra lärare på skolan och därefter spreds det vidare till IKT-pedagoger i hela Malmö, som inspiration till hur de kan använda programmering i skolan. Många har därför gått in på ”Arcade” på Scratch och provspelat, kommenterat och gillat. Spelet har till och med fått spridning utanför landets gränser genom Scratch:s internationella community.

Kaspian och hans spel har verkligen nått ut och fått många att bli intresserade. Kodkampen har inneburit ett ökat självförtroende som han tar med sig för programmeringen men också, är jag säker på, i andra utmaningar i livet. Nu har jag som förälder till slut också insett vilket kreativt hantverk programmering faktiskt är, och hur användbart det kommer vara i framtiden, säger Viktoria Ringqvist, mamma till Kaspian.

Om speltävlingen Kodkampen

För att ta tillvara på och uppmuntra barn och ungas skaparglädje och få fler att intressera sig för att programmera har Kodcentrum och Nickelodeon skapat Kodkampen. I tävlingen fick barn 8-16 år själva designa och programmera sitt eget drömspel, inspirerat av Nickelodeons TV-serie Game Shakers som handlar om två tjejer som programmerar en succé-app.  

Kodkampen är ett initiativ för att lyfta fram fler förebilder, framförallt tjejer, inom programmering. Vi är helt överväldigade över det positiva gensvaret och engagemanget, både från barn och föräldrar. Vårt mål med Kodkampen var att introducera ännu fler barn till kodning och väcka en nyfikenhet och alla fantastiska bidrag visar att vi har lyckats med det, säger Daniel Andersson, VP Produkt & Marknad för Nickelodeon, Viacom.

Tävlingen genomfördes i Scratch, ett pedagogiskt programmeringsspråk utvecklat vid det amerikanska universitetet MIT. Instruktioner och tips på hur du kommer igång med Scratch finns på Kodcentrums sajt Kodboken.se, som introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande.

– Med Kodkampen har vi uppmuntrat barn och unga att utifrån sina egna intressen och fantasi skapa spel i Scratch. Vi tror att spelbranschen behöver få in olika perspektiv och det kan vi hjälpa till med genom att locka fler barn och unga till att bli intresserade av programmering och digitalt skapande, säger Emelie Dahlström, generalsekreterare på Kodcentrum.

Om Nickelodeon:

Nickelodeon är världens största nätverk av underhållning för barn. Kanalen sänds från och med den 1 oktober 17 timmar dagligen mellan 05.00-22.00. Nickelodeon erbjuder ett varierat programutbud med tecknade serier, drama, komedier samt program för förskolebarn i Nick Jr-blocket. Några programexempel är SvampBob Fyrkant, Teenage Mutant Ninja Turtles, Sam & Cat och Dora Utforskaren. Programutbudet sänds på svenska och kanalen distribueras av Boxer, Bredbandbolaget, Canal Digital, Com Hem, Sappa, Telia och Viasat.

Föregående
Föregående

Bland kodande barn och vuxna i Skåne

Nästa
Nästa

Modiga lärare tar koden vidare