Modiga lärare tar koden vidare
I onsdags mötte vi tillsammans med Microsoft närmare 100 lärare som alla hade kommit för att inspireras och själva prova på att skapa med kod i skolan.
Det var en varm och positiv stämning på inspirationsträffen som drog många intresserade lärare och skolutvecklare till Microsofts huvudkontor i Kista.
I en gemensam presentation gav vi på Kodcentrum och Microsoft en gemensam bild av varför programmering och digitalt skapande bidra till att fler barn och unga ges likvärdiga möjligheter till att förstå, behärska och känna självförtroende kring digital teknik.
Läraren Per Karlström från Mälarhöjdens skola gav en inspirerande presentation om sina erfarenheter med att plocka in Minecraft i klassrummet.
Efter fikapausen hade Kodcentrums pedagog Lisa Söderlund en workshop om digitala berättelser. Deltagarna fick prova på att hitta på egna berättelser med Kodboken.se och sedan använda sajtens funktion "scratchboard" för att få upp instruktionen till hur du programmerar direkt i Scratch.
Som en introduktion till Scratch fick alla steg för steg göra sin egen interaktiva version av "Imse vimse spindel". Workshopen leddes från scen men det fanns även handledare i rummet, bland annat volontär Tina Vincent från konsultbyrån One Agency.
"Mod" stod det på en post-it som lämnats kvar efter fikapausens diskussion om vad som krävs av lärare för att komma igång med programmering och digitalt skapande i skolan.
Efter att ha sett så många lärare kasta sig in i att programmera i Scratch, och att i hörsal sjunga med i "Imse vimse spindel", tycker vi på Kodcentrum att modet knappast saknas bland er lärare!