Hour of Code på Microsoft i Akalla
- Ska vi få datorer här? Microsoft, dom bygger väl datorer väl? Är det ni som gör den där med timglaset som vänder på sig, för min tar jättelång tid hemma på datorn!
Nyfikna frågor från deltagarna mötte volontärerna redan i Microsofts entré, för vad är det egentligen Microsoft gör och vad skulle de få testa på under barnhacket? Förväntningarna var många och varierande inför dagens barnhack på Microsoft i Akalla - ett hack som sjöd av idéer!
Den 5 december samlades 47 elever från Slättgårdsskolans årskurs 4 för ett härligt hackathon under temat ”Hour of Code” med Kodcentrum och Microsoft på deras kontor. Volontärer från såväl Microsofts medarbetare som Kodcentrums kodstugor var på plats för att stötta deltagarna i deras första test av programmering. Hour of Code ingår i Code.org och Microsofts årliga temavecka kring datavetenskap- och kodning, där mängder av barn över hela världen provar på programmering.
Ellen Hagstrand från Microsoft presenterade vad man jobbar med där och vad mjukvara är. Deltagarna fick en inblick i olika verktyg och fick även höra om självkörande bilar och smart teknik. När så spelet Minecraft nämndes pirrade det till i hela rummet och de flesta deltagares händer sköt i luften på frågan om de hade spelat det.
Men knepigaste ordet för dagen var vad programmering egentligen är? Deltagarna fick en kort förklaring och testades sedan direkt med frågan: ”Vad skulle du vilja programmera för framtiden?” Snabbt fylldes salen med kloka tankar och idéer på olika lösningar, så som en programmerad drönare som kunde leverera medicin.
Så var det dags att börja själva kodtimmen! Rummet brusade av kreativitet och allas idéer när första uppgiften presenterades av Microsoft; ”Hero's Journey” i Minecraft: Education Edition. Alla var ivriga att snabbt komma igång med att lösa koden!
- Är det svårt, frågar en volontär?
- Nä, det är ju bara att lösa koden, svarar en deltagare!
Och precis så var det denna dag. Deltagarna kastade sig rakt in i uppgiften och löste efter instruktioner och programmerade, två och två tillsammans. Efter att ha fyllt på energidepån med mackor och fika var det dags att gå vidare med programmering i Scratch.
Kodcentrums Jessica Berglund introducerade tankar om robotar och datorer och hur pratar dom egentligen och kan de förstå vilka instruktioner som helst? Varför kallas tekniken smart? Och vem är bakom tekniken? Deltagarna gav sina idéer på hur datorer pratar och vad en pixel egentligen är: -”Som en massa prickar på en skärm fast dom syns inte men kan byta färg liksom.”
Dagens uppgift var att skapa ett enkelt spel – Bug Race, där en liten insekt ska kunna styras runt en ritad bana utan att åka av, då blir det game over. Jessica ledde en programmering med hela gruppen tillsammans i blockprogrammeringsverktyget Scratch, där deltagarna fick en första blick i hur de kan komma igång med programmering och hur får man figurerna att röra sig över skärmen. Några deltagare hade gjort lite Scratch tidigare och skapade sina egna varianter av uppgiften.
Det arbetades på spelprojektet och volontärer gick runt och stöttade alla deltagarna och även om de inte hann klart hela uppgiften, var det glada miner och flera fina projekt visades fram på slutet.
Slättgårdssskolans alla elever och lärare fick varsin mössa med trycket Game Changer, klistermärken och diplom och Hour of Code avslutades med stämningen på topp. Det var många fina hej då och en och annan kram som utbyttes när alla deltagare vinkades av. Vi volontärer stod kvar i tystnaden, inspirerade och glada och hoppades att denna kodtimme med programmering gett deltagarna en lite bättre bild av vad det kan betyda.
Våra barnhack är mötesplatser där barn och unga under en halvdag får utforska programmering och digitalt skapande i en professionell kreativ miljö på ett företag. Yrkesverksamma programmerare och utvecklare från det företag som står värd för barnhacket delar med sig av sina kunskaper och visar den digitala världens möjligheter genom Kodcentrums pedagogiska plattform Kodboken.se.