Nationell satsning ska hjälpa mellanstadielärare att lära ut programmering
Den 1 juli 2018 implementeras regeringens beslut att införa programmering i läroplanen för grundskolan, ett beslut som kommer att påverka uppskattningsvis 90 000 lärare och deras elever. Samtidigt är lärarnas oro inför övergången överväldigande enligt en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund. Nu släpps andra delen i den nationella satsningen Koda i Skolan, ett läromedel framtaget för att få mellanstadielärare att komma igång med programmering. Bakom satsningen står den ideella föreningen Kodcentrum.
Teknik och matematik är de skolämnena där programmering ska föras in lagom till höstterminen 2018. Men enligt en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund uttrycker 8 av 10 mattelärare i grundskolan att de saknar utbildning i programmering och känner sig osäkra inför att undervisa i ämnet. De nya inslagen i Koda i skolan är därför särskilt anpassade till klassrumsundervisning för lärare i matematik och teknik för att minska trösklarna att komma igång med programmering. Materialet är framtaget för mellanstadiet och finns tillgängligt på kodboken.se.
- Många lärare är oroliga för hur de ska undervisa programmering i skolan. Syftet med Koda i skolan är att ge lärare en grundläggande förståelse för programmering och samtidigt visa att det inte behöver vara så svårt att komma igång. Vi har tagit fram ett uppdragsbaserat skolmaterial som ger verklighetsförankring till arbetet i klassrummet och som utformats tillsammans med lärare för att följa läroplanen. Med det vill vi sänka trösklarna för att komma igång, säger Lisa Söderlund, pedagog och projektledare för Kodcentrum.
Spotify och spelstudion Paradox Interactive har tidigare medverkat som uppdragsgivare till ett projektbaserat skolmaterial för Koda i skolan. Där uppmuntras eleverna att hitta på idéer och programmera egna appar, spel och berättelser kopplat till skolämnena svenska, samhällskunskap och musik. Nu släpps ytterligare två uppdrag, denna gång med IT-företagen Karma och iGotcha Studios, som visar hur programmering ihop med matematik och teknik kan användas både för att skapa underhållande spel och för att lösa verkliga samhällsproblem.
- Styrkan med Koda i skolan är att det sätter programmering i ett större sammanhang för att bli mer greppbart och kreativt. Genom temat matsvinn har vi tillsammans med Kodcentrum utvecklat ett inkluderande material där elever på ett mer konkret sätt kan närma sig ett samhällsproblem och applicera sina kunskaper från andra ämnen, säger Ludvig Berling, medgrundare och produktchef på Karma.
Allt innehåll har en tydlig koppling till läroplanen och har utvecklats tillsammans med pilotskolorna Vittra Brotorp i Hallonbergen, Enbacksskolan i Tensta, Lugnets skola i Hammarby Sjöstad och Norrhammarskolan i Skellefteå.